 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Javadi S V,  Ghanifar M H,  hahabizadeh F. The Effectiveness of Self-Efficacy Training on Test Anxiety and Belonging to the School in High School Male Students in Birjand.  JNIP 2024; 20 (24) :1-10
URL: 
http://jnip.ir/article-1-1099-fa.html   
                    
                    جوادی سید وحید،  غنی فر محمدحسن،  شهابی زاده فاطمه. اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر اضطراب امتحان و تعلق به مدرسه در دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر بیرجند.  فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 20 (24) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-1099-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (2043 مشاهده)
                    
                    
                    پیشزمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر اضطراب امتحان و تعلق به مدرسه در دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهر بیرجند بود. مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود که با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری 3 ماهه اجرا شد. از بین مدارس متوسطه دوم شهر بیرجند یک مدرسه بهصورت تصادفی انتخاب شد و با استفاده از نرمافزار G Power حجم نمونه 52 نفر در نظر گرفته شد و دانش آموزان بهطور تصادفی و با در نظر گرفتن ریزش نمونه در دو گروه (26 نفر گروه آزمایش خودکارآمدی و 26 نفر گروه گواه) قرار گرفتند. دادهها با آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که آموزش خودکارآمدی باعث کاهش اضطراب امتحان و افزایش سطح تعلق به مدرسه دانشآموزان نسبت به گروه کنترل میشود (001/0p<). نتایج آزمون بونفرونی نشان داد تأثیرگذاری آموزش خودکارآمدی در طول زمان برای اضطراب امتحان و تعلق به مدرسه معنیدار  بوده است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به تأثیرگذاری آموزش خودکارآمدی بر اضطراب امتحان و تعلق به مدرسه در دانشآموزان، مشاوران و درمانگران میتوانند از این رویکرد جهت کاهش اضطراب امتحان و همچنین افزایش سطح تعلق به مدرسه دانشآموزان استفاده کنند.
 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1403/2/21 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10