دوره 20، شماره 24 - ( 3-1403 )                   جلد 20 شماره 24 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babadi Akasheh Z, Soleymani M. The Role of Empathy, Personality Disorder Syndrome and Parents' Impulsivity in Predicting the Symptoms of Externalizing. JNIP 2024; 20 (24) :1-16
URL: http://jnip.ir/article-1-1119-fa.html
بابادی عکاشه زینب، سلیمانی مهران. نقش همدلی، نشانگان اختلالات شخصیت و تکانش گری والدین در پیش‌بینی علائم بروننمود. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 20 (24) :1-16

URL: http://jnip.ir/article-1-1119-fa.html


کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (852 مشاهده)
 هدف: به دلیل مطالعات اندک در زمینه برخی عوامل مؤثر نظیر همدلی، نشانگان اختلالات شخصیت و تکانش گری والدین در ایجاد علائم بروننمود کودکان، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش همدلی، نشانگان اختلالات شخصیت و تکانش گری والدین در پیش‌بینی علائم بروننمود کودکان 7-12 است. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است.100نفر(68پسر، 32دختر) از دانش آموزان دبستان‌های اصفهان به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و از والدین دانش آموزان خواسته شد پرسشنامه میلون3، همدلی دیویس، تکانش گری بارات، سیاهه رفتاری کودکان را تکمیل کنند. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش رگرسیون چندگانه با روش گام‌به‌گام صورت گرفته است. یافته‌ها: نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد اختلالات شخصیت(مرزی، خودشیفته و منفعل) در والدین می‌تواندگرایش به علائم بروننمود را پیش‌بینی کند، اما همدلی و تکانش گری پیش‌بین گرایش به علائم بروننمود نبودند. درکل مؤلفه‌ها توانستند 9/22 درصد واریانس علائم بروننمود کودکان را تبیین کنند. نتیجه‌گیری: نقش نشانگان اختلالات شخصیت (مرزی، خودشیفته، منفعل) در گرایش به علائم بروننمود تائید می‌شود. معیارهای اختلالات شخصیت شدید مستقیماً به ناتوانی در کنترل کافی برخشم و یا سطوح بالای پرخاشگری اشاره دارد. بنابراین در زمینه طرح‌های مداخلاتی و بررسی عوامل مؤثر بر علائم بروننمود کودکان توجه به نقش نشانگان اختلالات شخصیت والدین نیز بااهمیت است.
 
متن کامل [PDF 1246 kb]   (185 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/13 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb