دوره 20، شماره 24 - ( 3-1403 )                   جلد 20 شماره 24 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moeini H, Safikhani S. Investigating the Relationship between Out-Group Social Capital, Social Skills and Emotional Intelligence on the Self-Esteem of Labor Children in Isfahan City. JNIP 2024; 20 (24) :1-11
URL: http://jnip.ir/article-1-1137-fa.html
معینی هدی، صفی خانی ثمره. بررسی رابطه سرمایه اجتماعی برون گروهی، مهارت‌های اجتماعی و هوش هیجانی بر عزت‌نفس کودکان کار شهر اصفهان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 20 (24) :1-11

URL: http://jnip.ir/article-1-1137-fa.html


استادیار، گروه روان شناسی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (384 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی برون گروهی، مهارت‌­های اجتماعی و هوش هیجانی و عزت‌نفس کودکان کار شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش توصیفی – همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کودکان کار شهر اصفهان می‌باشد؛ که 200 کودک کار تحت پوشش مؤسسه مردم‌نهاد طلوع مهر و دوستی اصفهان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عزت‌نفس کوپر اسمیت، پرسشنامه مهارت­‌های اجتماعی واتسون و همکاران (1984)، پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ (2010) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی برون گروهی رفیعی و همکاران (1395) می­باشد. داده­‌ها با روش‌های آماری تحلیل رگرسیون هم‌زمان و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافته‌­ها: یافته‌های جداول نشان می­دهد که ضریب همبستگی چندگانه معادل 827/0 بوده است. به این معنا که سه متغیر سرمایه اجتماعی برون گروهی، مهارت­‌های اجتماعی و هوش هیجانی­ که در معادله رگرسیونی باقی‌مانده‌اند به‌طور هم‌زمان 827/0 با عزت‌نفس کودکان کار رابطه معنادار داشته‌­اند. ضریب تعیین نیز نشان­‌دهنده نسبتی از کل تغییرات متغیر وابسته است که توسط متغیرهای مستقل معادله حساب‌شده‌اند که این مقدار 679/0 بوده است؛ یعنی اینکه این سه متغیر می­توانند حدود 68 درصد تغییرات عزت‌نفس را پیش‌­بینی کنند و متغیر سرمایه اجتماعی برون گروهی قوی­‌ترین پیش­‌بینی کننده متغیر عزت­‌نفس کودکان کار بوده است. نتیجه‌­گیری: یافته­‌های این پژوهش نشان داد که افزایش سرمایه اجتماعی برون گروهی، عزت‌نفس را افزایش می­‌دهد و کودکان کاری که عزت‌نفس بالاتری دارند، از مهارت‌­های اجتماعی و هوش هیجانی بالاتری هم برخوردار هستند.
 
متن کامل [PDF 705 kb]   (98 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/10 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb