صدیق کرکج نیر، اقدسی علی نقی. بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری تحصیلی، عملکرد تحصیلی و کفایت اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه تبریز . فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1396; 1 (4) :1-11
URL: http://jnip.ir/article-1-117-fa.html
چکیده: (7010 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: مهارتهای اجتماعی مجموعهای از تواناییها هستند که روابط اجتماعی مثبت و مفید را آغاز و حفظ مینمایند. آموزش مهارتهای اجتماعی به دانشآموزان میآموزند که چگونه در مورد توانمندیهای خود به باورهای پایدار برسند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری تحصیلی، عملکرد تحصیلی و کفایت اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه چهار تبریز در سال تحصیلی 96-1395 انجام پذیرفت.
مواد و روش کار: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه چهار شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بود. حجم نمونه شامل 38 نفر از دانش آموزان دوره دهم که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایشی جایگزین شدند، می باشد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ، عملکرد تحصیلی فام – تیلور و کفایت اجتماعی فلنر میباشد. همچنین مداخله آموزش مهارتهای اجتماعی روی گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه و هر هفته سه جلسه اجرا گردید؛ اما گروه کنترل در این مدت هیچ نوع مداخلهای دریافت نکردند. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد، آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری تحصیلی، عملکرد تحصیلی و کفایت اجتماعی نوجوانان دختر تأثیر معنیداری دارد (0/05>P).
بحث و نتیجهگیری: با توجه به تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری و عملکرد تحصیلی و کفایت اجتماعی که اهمیت ویژهای بر دانشآموزان دختر دارد، آموزش این مداخله در سطوح مختلف و جنسیت (پسر-دختر) توصیه میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/4/4 | ویرایش نهایی: 1396/6/12 | پذیرش: 1396/8/24 | انتشار: 1396/9/30