دوره 1، شماره 4 - ( پاییز 1396 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

صدیق کرکج نیر، اقدسی علی نقی. بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سازگاری تحصیلی، عملکرد تحصیلی و کفایت اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه تبریز . فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1396; 1 (4) :1-11

URL: http://jnip.ir/article-1-117-fa.html


چکیده:   (7010 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف:  مهارت­‌های اجتماعی مجموعه­‌ای از توانایی­‌ها هستند که روابط اجتماعی مثبت و مفید را آغاز و حفظ می‌نمایند.  آموزش مهارت­‌های اجتماعی به دانش­‌آموزان می­‌آموزند که چگونه در مورد توانمندی­‌های خود به باورهای پایدار برسند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سازگاری تحصیلی، عملکرد تحصیلی و کفایت اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه چهار تبریز در سال تحصیلی 96-1395 انجام پذیرفت.
مواد و روش‌ کار: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه چهار شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بود. حجم نمونه شامل 38 نفر از دانش آموزان دوره دهم که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایشی جایگزین شدند، می باشد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ، عملکرد تحصیلی فام تیلور و کفایت اجتماعی فلنر می‌باشد. همچنین مداخله آموزش مهارت‌های اجتماعی روی گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه و هر هفته سه جلسه اجرا گردید؛ اما گروه کنترل در این مدت هیچ نوع مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل  قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سازگاری تحصیلی، عملکرد تحصیلی و کفایت اجتماعی نوجوانان دختر تأثیر معنی‌داری دارد (0/05>P).
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سازگاری و عملکرد تحصیلی و کفایت اجتماعی که اهمیت ویژه‌ای بر دانشآموزان دختر دارد، آموزش این مداخله در سطوح مختلف و جنسیت (پسر-دختر) توصیه می‌گردد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/4 | ویرایش نهایی: 1396/6/12 | پذیرش: 1396/8/24 | انتشار: 1396/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb