دوره 21، شماره 25 - ( 6-1403 )                   جلد 21 شماره 25 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lavchak M, Najari M, Karimi Q. Clarifying the Structural Model of the Relationship between Early Maladaptive Schemas and Self-Injurious Behaviors in Students: The Mediating Role of Distress Tolerance. JNIP 2024; 21 (25) :1-11
URL: http://jnip.ir/article-1-1189-fa.html
لاوچاک منصور، نجاری مسعود، کریمی کیومرث. تبیین الگوی ساختاری رابطه بین طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با رفتارهای خود آسیب‌رسان در دانش آموزان: نقش میانجی تحمل پریشانی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 21 (25) :1-11

URL: http://jnip.ir/article-1-1189-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
چکیده:   (157 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تبیین الگوی ساختاری رابطه بین طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با رفتارهای خود آسیب‌رسان در دانش آموزان: نقش میانجی تحمل پریشانی انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه‌ی موردمطالعه در این پژوهش تمام دانش‌آموزان مدارس دوره‌ی دوم متوسطه شهر بوکان در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای نمونه‌ای به حجم 370 نفر انتخاب شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه یانگ (2003)، آسیب به خود سانسون و همکاران (1998) و مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) استفاده شد. برای تحلیل داده­‌ها از روش همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 25) و Amos (نسخه 25) استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که طرح‌واره بریدگی، خودگردانی، جهت مندی، محدودیت و گوش‌به‌زنگی بر رفتارهای خود آسیبی هم به‌صورت مستقیم و هم به‌صورت غیرمستقیم با نقش میانجی تحمل پریشانی قابلیت پیش‌بینی رفتارهای خود آسیبی را دارند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌­توان نتیجه گرفت که این مدل می‌تواند به‌عنوان یک الگوی کارآمد در مراکز مشاوره و روان‌­درمانی جهت کاهش رفتارهای خود آسیبی مورداستفاده قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 1525 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/16 | ویرایش نهایی: 1403/8/16 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb