دوره 21، شماره 25 - ( 6-1403 )                   جلد 21 شماره 25 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chapati E, Najari M, Karimi Q. The Effectiveness of Positive Thinking Skills on Academic Flow and School Adjustment of Male Students of the Second Year of High School. JNIP 2024; 21 (25) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-1190-fa.html
چپاتی ابراهیم، نجاری مسعود، کریمی کیومرث. تعیین اثربخشی مهارت مثبت اندیشی بر غرقگی تحصیلی و سازگاری با مدرسه در دانش‌آموزان پسر دوره‌ی دوم متوسطه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 21 (25) :1-10

URL: http://jnip.ir/article-1-1190-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
چکیده:   (146 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی مهارت مثبت اندیشی بر غرقگی تحصیلی و سازگاری با مدرسه دانش‌آموزان پسر دوره‌ی دوم متوسطه انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی موردمطالعه در این پژوهش تمام دانش‌آموزان مدارس دوره‌ی دوم متوسطه شهر بوکان در سال تحصیلی 1402-1403بودند که تعداد 40 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (20 نفر آزمایش و 20 نفر کنترل) گمارده شدند. سپس گروه آزمایش تحت آموزش مهارت مثبت اندیشی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. برای گردآوری داده‌ها از سازگاری با مدرسه بیکر و سریاک (1984) و غرقگی تحصیلی مارتین و جکسون (2008) استفاده شد. برای تحلیل داده‌­ها از آزمون آماری (تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره) و نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 25 استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت مثبت اندیشی بر غرقگی تحصیلی و سازگاری با مدرسه دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه اثربخش است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، پیشنهاد می­‌شود که آموزش مهارت مثبت‌اندیشی در کنار سایر مداخلات روان‌شناختی به‌عنوان یکی از روش­‌های مؤثر در بهبود غرقگی تحصیلی و افزایش سازگاری دانش‌آموزان با مدرسه در نظر گرفته شود.
 
متن کامل [PDF 924 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/16 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb