Chapati E, Najari M, Karimi Q. The Effectiveness of Positive Thinking Skills on Academic Flow and School Adjustment of Male Students of the Second Year of High School. JNIP 2024; 21 (25) :1-10
URL:
http://jnip.ir/article-1-1190-fa.html
چپاتی ابراهیم، نجاری مسعود، کریمی کیومرث. تعیین اثربخشی مهارت مثبت اندیشی بر غرقگی تحصیلی و سازگاری با مدرسه در دانشآموزان پسر دورهی دوم متوسطه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 21 (25) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-1190-fa.html
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
چکیده: (146 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی مهارت مثبت اندیشی بر غرقگی تحصیلی و سازگاری با مدرسه دانشآموزان پسر دورهی دوم متوسطه انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی موردمطالعه در این پژوهش تمام دانشآموزان مدارس دورهی دوم متوسطه شهر بوکان در سال تحصیلی 1402-1403بودند که تعداد 40 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (20 نفر آزمایش و 20 نفر کنترل) گمارده شدند. سپس گروه آزمایش تحت آموزش مهارت مثبت اندیشی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از سازگاری با مدرسه بیکر و سریاک (1984) و غرقگی تحصیلی مارتین و جکسون (2008) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری (تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره) و نرمافزار آماری SPSS نسخه 25 استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش مهارت مثبت اندیشی بر غرقگی تحصیلی و سازگاری با مدرسه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه اثربخش است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده از این پژوهش، پیشنهاد میشود که آموزش مهارت مثبتاندیشی در کنار سایر مداخلات روانشناختی بهعنوان یکی از روشهای مؤثر در بهبود غرقگی تحصیلی و افزایش سازگاری دانشآموزان با مدرسه در نظر گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/8/16 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10