Ahadi anbardan F, Karimisani P. Examining the Relationship Between Students' Components of Life Skills and Empathy with the Mediating Role of Parents' Emotion Self-Regulation. JNIP 2025; 23 (27) :1-23
URL:
http://jnip.ir/article-1-1222-fa.html
احدی آنباردان فریبا، کریمی ثانی پرویز. بررسی رابطه مؤلفههای مهارتهای زندگی و همدلی دانشآموزان با نقش میانجی خودتنظیمی هیجان والدین. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 23 (27) :1-23
URL: http://jnip.ir/article-1-1222-fa.html
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
چکیده: (39 مشاهده)
این پژوهش به بررسی ارتباط میان مؤلفههای مهارتهای زندگی و همدلی دانشآموزان با نقش میانجی خودتنظیمی هیجان والدین پرداخته است. در این تحقیق که بهصورت توصیفی و همبستگی انجام شد، جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر پایه ششم شهرستان بستانآباد و مادران آنها در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول کوکران، ۳۱۵ نفر از دانشآموزان به همراه مادرانشان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مختلفی شامل همدلی کودکان و نوجوانان، مهارتهای زندگی کودکان و تنظیمشناختی هیجان استفاده شد. دادهها نیز با نرمافزار Smart-PLS تحلیل شدند.یافتهها نشان داد که بین مؤلفههای مهارتهای زندگی و خودتنظیمی هیجان والدین رابطه معناداری وجود دارد. همچنین، مؤلفههای مهارتهای زندگی مانند مهارتهای اجتماعی، خود نظمدهی و مسئولیتپذیری نیز با همدلی ارتباط معناداری داشتند، در حالی که رابطهای بین خویشتنداری و همدلی مشاهده نشد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که خودتنظیمی هیجان والدین بهعنوان میانجی در رابطه بین مهارتهای زندگی و همدلی کودکان تأثیرگذار است و مدل بهدستآمده اعتبار بالایی دارد.نتایج این پژوهش اهمیت نقش خودتنظیمی هیجان والدین را در ارتباط میان مهارتهای زندگی و همدلی دانشآموزان مورد تأکید قرار میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/11/2 | ویرایش نهایی: 1403/12/16 | پذیرش: 1403/12/14 | انتشار: 1403/12/21