Alavi S, Elahinejad M, Khan Mohammadi A. The Effectiveness of Group Interventions Based On Mindfulness-Based Cognitive Behavioral Therapy in Enhancing Social Self-Efficacy, Self-Regulation, and Improving Communication Skills among Girls Aged 16 To 19. JNIP 2024; 21 (25) :1-15
URL:
http://jnip.ir/article-1-1239-fa.html
علوی سپیده، الهی نژاد مهناز، خانمحمدی ارسلان. اثربخشی مداخلات گروهی مبتنی بر درمان شناختی رفتار مبتنی بر ذهن آگاهی برافزایش خود کارآمدی اجتماعی،خودتنظیمی و بهبود مهارت ارتباطی دختران ۱۶ الی ۱۹ سال. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 21 (25) :1-15
URL: http://jnip.ir/article-1-1239-fa.html
استادیار، روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی
چکیده: (397 مشاهده)
این مطالعه به بررسی اثربخشی مداخلات گروهی درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) در بهبود خودکارآمدی اجتماعی، خودتنظیمی و مهارتهای ارتباطی در دختران نوجوان ۱۶ تا ۱۹ ساله پرداخت. یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون/پسآزمون انجام شد. با ۳۰ شرکتکننده که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخابشده بود و به دو گروه تجربی (n = 15) و کنترل (n = 15) تقسیمشده بودند، به کار گرفته شد. گروه مداخله یک برنامه درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی هشتهفتهای را گذراند بودند.جمعآوری دادهها شامل پرسشنامههای خودکارآمدی، خودتنظیمی و مهارتهای ارتباطی بود که قبل و بعد از مداخله اجرا شد.تحلیل واریانس همزمان برای ارزیابی تأثیر مداخله استفاده شد. نتایج نشاندهنده بهبودهای قابلتوجهی در هر سه حوزه برای گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل بود. امتیازهای خودکارآمدی اجتماعی بهطور قابلتوجهی بهبود یافتند، که نشاندهنده افزایش اعتمادبهنفس در تعاملات اجتماعی و کاهش اضطراب بود. نتایج خودتنظیمی نشاندهنده افزایش کنترل عاطفی و کاهش تکانش گری بودند. علاوه بر این، نمرات مهارتهای ارتباطی نشاندهنده بهبود وضوح، قاطعیت و تواناییهای گوش دادن فعال بودند.یافتهها نشان میدهند که درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی رویکرد مؤثری برای مقابله با چالشهای روانی و اجتماعی در دوران نوجوانی است. ادغام درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی در چارچوبهای آموزشی و درمانی میتواند مزایای قابلتوجهی برای توسعه شخصی و بین فردی ارائه دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/11/22 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10