دوره 21، شماره 25 - ( 6-1403 )                   جلد 21 شماره 25 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alavi S, Elahinejad M, Khan Mohammadi A. The Effectiveness of Group Interventions Based On Mindfulness-Based Cognitive Behavioral Therapy in Enhancing Social Self-Efficacy, Self-Regulation, and Improving Communication Skills among Girls Aged 16 To 19. JNIP 2024; 21 (25) :1-15
URL: http://jnip.ir/article-1-1239-fa.html
علوی سپیده، الهی نژاد مهناز، خانمحمدی ارسلان. اثربخشی مداخلات گروهی مبتنی بر درمان شناختی رفتار مبتنی بر ذهن آگاهی برافزایش خود کارآمدی اجتماعی،خودتنظیمی و بهبود مهارت ارتباطی دختران ۱۶ الی ۱۹ سال. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 21 (25) :1-15

URL: http://jnip.ir/article-1-1239-fa.html


استادیار، روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی
چکیده:   (397 مشاهده)
این مطالعه به بررسی اثربخشی مداخلات گروهی درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) در بهبود خودکارآمدی اجتماعی، خودتنظیمی و مهارت‌های ارتباطی در دختران نوجوان ۱۶ تا ۱۹ ساله پرداخت. یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون/پس‌آزمون انجام شد. با ۳۰ شرکت‌کننده که از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده بود و به دو گروه تجربی (n = 15) و کنترل (n = 15) تقسیم‌شده بودند، به کار گرفته شد. گروه مداخله یک برنامه درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی هشت‌هفته‌ای را گذراند بودند.جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های خودکارآمدی، خودتنظیمی و مهارت‌های ارتباطی بود که قبل و بعد از مداخله اجرا شد.تحلیل واریانس هم‌زمان برای ارزیابی تأثیر مداخله استفاده شد. نتایج نشان‌دهنده بهبودهای قابل‌توجهی در هر سه حوزه برای گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل بود. امتیازهای خودکارآمدی اجتماعی به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافتند، که نشان‌دهنده افزایش اعتمادبه‌نفس در تعاملات اجتماعی و کاهش اضطراب بود. نتایج خودتنظیمی نشان‌دهنده افزایش کنترل عاطفی و کاهش تکانش گری بودند. علاوه بر این، نمرات مهارت‌های ارتباطی نشان‌دهنده بهبود وضوح، قاطعیت و توانایی‌های گوش دادن فعال بودند.یافته‌ها نشان می‌دهند که درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی رویکرد مؤثری برای مقابله با چالش‌های روانی و اجتماعی در دوران نوجوانی است. ادغام درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی در چارچوب‌های آموزشی و درمانی می‌تواند مزایای قابل‌توجهی برای توسعه شخصی و بین فردی ارائه دهد.
 
متن کامل [PDF 1589 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/22 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb