Shafiei L, Safikhani S. The Effectiveness of Cohesive Memory Therapy on Reducing Anxiety Symptoms and Increasing Job Motivation Among Female Contract Teachers in Khomeyni Shahr. JNIP 2024; 22 (26) :1-15
URL:
http://jnip.ir/article-1-1265-fa.html
شفیعی لیلا، صفی خانی ثمره. مطالعه اثربخشی درمان خاطره پردازی انسجامی بر کاهش نشانههای اضطراب و افزایش انگیزه شغلی در میان معلمان زن خرید خدمات دوره ابتدایی شهرستان خمینیشهر. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 22 (26) :1-15
URL: http://jnip.ir/article-1-1265-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران
چکیده: (161 مشاهده)
در این تحقیق اثربخشی مداخله خاطره پردازی انسجامی به شیوه گروهی روی کاهش سطح اضطراب و افزایش انگیزه شغلی معلمان خرید خدمات شهرستان خمینیشهر بررسی شد. این مداخله درمانی به فرد کمک میکند تا از طریق یادآوری گذشته خود و خاطرات ارزشمندی که دارد، احساس ارزش و لیاقت بیشتری را احساس میکند و به احساس انسجام دست مییابد. گروه هدف معلمان خرید خدمات انتخاب شدند چون تجربه محقق و گزارشها و آمارها نشان میدهد که معلمان خرید خدمات در شرایط کاری استرسزا و بدون امنیت شغلی هستند. ازآنجاییکه انجام مداخله درمانی خاطره پردازی انسجامی نیاز به گذر سن و انباشت تجربه دارد. لذا معلمان خرید خدماتی در تحقیق وارد شدند که بالای 35 سال سن داشتند و در پایان سالهایی قرار داشتند که میتوانستند استخدام رسمی شوند که سن استخدام طبق قانون 40 سال است. بنابراین، پرسش اصلی تحقیق حاضر آن بود که آیا میتوان بر درمان خاطره پردازی انسجامی بهعنوان راهحلی برای کاهش نشانگان اضطراب و بالا بردن انگیزه شغلی معلمان خرید خدمات تکیه کرد؟ برای پاسخ به این پرسش نمونه 34 نفری که نمره پرسشنامه اضطراب آنها بیشتر از 15 نمره بهدستآمده بود به شیوه در دسترس و از هر دو دوره اول و دوم ابتدایی انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. برای سنجش اضطراب از پرسشنامه اضطراب بک (1990) و برای سنجش انگیزه شغلی پرسشنامه حبیبی (1377) استفاده شد. پس از برگزاری مداخله درمانی خاطره پردازی انسجامی به شیوه گروهی در قالب یک جلسه معارفه 60 دقیقهای و شش جلسه درمانی 90 دقیقهای این نتایج به دست آمد: سطح اضطراب گروه آزمایش از حدود 33 نمره پیشآزمون به حدود 11 نمره پسآزمون تغییر کرد و به سطح اضطراب خفیف رسید. سطح متغیر انگیزه شغلی برای گروه آزمایش پس از آزمون از حدود 49 نمره به حدود 73 نمره تغییر پیدا کرد. با اجرای آزمون مقایسه میانگین برای مشاهدات زوجی برای متغیر اضطراب مشخص شد که مداخله درمانی اجراشده بهطور معناداری میانگین اضطراب و انگیزه شغلی را در میان گروه آزمایش تغییر داده است و بنابراین فرض صفر در سطح خطای 01/0 رد شده و نتیجه گرفته میشود که مداخله درمانی خاطره پردازی انسجامی به شیوه گروهی توانسته است میانگین اضطراب را کاهش و میانگین انگیزه شغلی را افزایش دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/2/7 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10