Aryanmehr S, Peyvandi P, Mashhadi Farahani M. The Relationship between Coping Strategies and Defense Styles with Death Anxiety During the COVID-19 Pandemic in Students. JNIP 2024; 22 (26) :1-13
URL:
http://jnip.ir/article-1-1278-fa.html
آریان مهر شهناز، پیوندی پریسا، مشهدی فراهانی ملکه. رابطه راهبردهای مقابلهای و سبکهای دفاعی با بروز اضطراب مرگ در دوران همهگیری کرونا در دانشجویان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 22 (26) :1-13
URL: http://jnip.ir/article-1-1278-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده: (46 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه راهبردهای مقابلهای و سبکهای دفاعی با اضطراب مرگ در دوران پاندمی کووید-19 در دانشجویان بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرج در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و حجم نمونه با استفاده از فرمول فیدل و تاباچنیک 290 نفر محاسبه گردید.که با توجه بهاحتمال حذف برخی از آزمودنیها به دلیل پیشپردازش دادها تعداد 320 پرسشنامه توزیع و بعد از پیشپردازش تعداد 20 نمونه حذف و درنهایت 300 آزمودنی موردبررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل سه پرسشنامه راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن (1985)، سبکهای دفاعی اندروز و همکاران (1993) و پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر (1970) بود. فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون موردبررسی قرار گرفتند. بررسی نتایج همبستگی نشان داد بینبین سبک مقابلهای مسئله مدار و مکانیزم های دفاعی رشد یافته با اضطراب مرگ دانشجویان همبستگی منفی و بین سبک مقابلهای هیجان مدار و مکانیزم های دفاعی رشد نایافته با اضطراب مرگ دانشجویان همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد (pv<0/01). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد 39 درصد تغییرات اضطراب مرگ دانشجویان توسط راهبردهای مقابلهای و سبکهای دفاعی تبیین گردید و با توجه به نتایج ماتریس ضرایب رگرسیونی بین اضطراب مرگ با راهبردهای مسئله محور و مکانیزم های دفاعی رشد یافته با بتای منفی و ضرایب (216/0-) و (255/0-) و با راهبردهای هیجان محور با بتای مثبت و ضریب (467/0) رابطه وجود داشت (pv<0/01). این یافتهها اهمیت توجه به راهبردهای مقابلهای و سبکهای دفاعی در کاهش اضطراب مرگ را در شرایط بحرانی نظیر پاندمی کرونا تأکید میکنند و میتوانند به طراحی مداخلات روانشناختی برای دانشجویان کمک کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/2/28 | ویرایش نهایی: 1404/2/28 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10