دوره 2، شماره 6 - ( تابستان 1397 )                   جلد 2 شماره 6 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abafat Shalamzari M, Ghorbani M. The Effectiveness of Empathy Skills Training on Improving Students' Ethical Judgment. JNIP 2018; 2 (6) :1-9
URL: http://jnip.ir/article-1-238-fa.html
ابافت شلمزاری معصومه، قربانی مریم. بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی دانش آموزان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1397; 2 (6) :1-9

URL: http://jnip.ir/article-1-238-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، زرین شهر، ایران
چکیده:   (2521 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی در دانش‌آموزان پسر دبستانی بود. روش: پژوهش حاضر که از نوع مطالعات نیمه آزمایشی است به شیوه‌ی پیش آزمون پس آزمون به همراه گروه کنترل اجرا گردید. جامعه آماری کلیه پسران دانش آموز مقطع ابتدایی استان اصفهان-شهرستان شاهین شهر در سال تحصیلی97-96 می‌باشند ، 30 آزمودنی به شیوه در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند . جهت سنجش متغیرها در این پژوهش از پرسشنامه قضاوت اخلاقی تدوین دورگانداسینها و میراوارما (1998) استفاده شده است. مهارت همدلی به مدت 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد ؛ سپس داده‌های حاصل از آزمون‌ها با استفاده از  کوواریانس چند متغیری به کمک نرم افزار SPSS-22  مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها  نشان دادند که آموزش مهارت همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی (قوه تشخیص، تکمیل جملات ناتمام، مقایسه اخلاقی، بهترین پاسخ، استدلال اخلاقی و تعریف اخلاق) دانش‌آموزان پسر دبستان تاثیر دارد (05/0 > P). می‌توان چنین عنوان کرد که شاخص قضاوت اخلاقی قابلیت ارتقاء را دارا می‌باشد و از طریق آموزش می‌توان در جهت بهبود آن گام برداشت.
متن کامل [PDF 388 kb]   (1208 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/5 | ویرایش نهایی: 1398/12/5 | پذیرش: 1398/12/5 | انتشار: 1398/12/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb