Abafat Shalamzari M, Ghorbani M. The Effectiveness of Empathy Skills Training on Improving
Students' Ethical Judgment. JNIP 2018; 2 (6) :1-9
URL:
http://jnip.ir/article-1-238-fa.html
ابافت شلمزاری معصومه، قربانی مریم. بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی دانش آموزان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1397; 2 (6) :1-9
URL: http://jnip.ir/article-1-238-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، زرین شهر، ایران
چکیده: (2521 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی در دانشآموزان پسر دبستانی بود. روش: پژوهش حاضر که از نوع مطالعات نیمه آزمایشی است به شیوهی پیش آزمون – پس آزمون به همراه گروه کنترل اجرا گردید. جامعه آماری کلیه پسران دانش آموز مقطع ابتدایی استان اصفهان-شهرستان شاهین شهر در سال تحصیلی97-96 میباشند ، 30 آزمودنی به شیوه در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند . جهت سنجش متغیرها در این پژوهش از پرسشنامه قضاوت اخلاقی تدوین دورگانداسینها و میراوارما (1998) استفاده شده است. مهارت همدلی به مدت 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد ؛ سپس دادههای حاصل از آزمونها با استفاده از کوواریانس چند متغیری به کمک نرم افزار SPSS-22 مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که آموزش مهارت همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی (قوه تشخیص، تکمیل جملات ناتمام، مقایسه اخلاقی، بهترین پاسخ، استدلال اخلاقی و تعریف اخلاق) دانشآموزان پسر دبستان تاثیر دارد (05/0 > P). میتوان چنین عنوان کرد که شاخص قضاوت اخلاقی قابلیت ارتقاء را دارا میباشد و از طریق آموزش میتوان در جهت بهبود آن گام برداشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/12/5 | ویرایش نهایی: 1398/12/5 | پذیرش: 1398/12/5 | انتشار: 1398/12/5