دوره 4، شماره 8 - ( 3-1399 )                   جلد 4 شماره 8 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarabi Asl T. Bullying Among Secondary School Students in Tabriz. JNIP 2020; 4 (8) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-289-fa.html
سرابی اصل تورج. قلدری در بین دانش‌آموزان مقطع دوم متوسط شهر تبریز. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 4 (8) :1-10

URL: http://jnip.ir/article-1-289-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (2129 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی قلدری در بین دانش‌آموزان مقطع دوم متوسط شهر تبریز صورت گرفت. نمونه این پژوهش به‌وسیله روش نمونه‌گیری در دسترس از 3 مدرسه انتخاب گردید و با استفاده از پرسشنامه قلدری النا بوکلیرو و مارسلو داربو (132) پرسشنامه داده­ها جمع­آوری شدند. یافته­های پژوهش نشان داد که حدود 80% دانش‌آموزان معتقد به وجود قلدری، 9/40% دانش‌آموزان به ‌عنوان شاهد قلدری، 3/33% قربانی قلدری و 8/9% به‌عنوان قلدر و 16% آنان ترکیبی از این حالت را تجربه می‌کنند. نتایج پژوهش بیانگر این بود که 57% موارد قلدری از نوع قلدری کلامی، 40% از نوع فیزیکی و 56/2% از نوع اجتماعی/رابطه‌ای اتفاق می­افتد. واکنش حدود 57% دانش‌آموزان به قلدری، تقویت کننده آن و تنها کمتر از 29% دانش‌آموزان واکنش‌های مبتنی بر عدم‌حمایت و تشویق قلدری نشان داده‌اند. همچنین نتایج نشان داد که به هنگام وقوع قلدری اقدامات مسئولین مدرسه در 70% موارد موجب تقویت و در 8/28% موارد موجب کاهش قلدری در مدارس می‌شود. با توجه به آسیب‌های جسمی و روانشناختی و زمینه‌سازی قلدری برای آسیب روانی-اجتماعی در دانش‌آموزان و با توجه به اهمیت مدرسه هم به لحاظ وقوع و هم به لحاظ کنترل و پیشگیری قلدری می‌توان با اجرای سیاست‌های مشخص، ارائه آموزش‌های مناسب و اجرایی و برنامه‌های پیشگیری و مداخله مناسب در مدارس از وقوع و ایجاد پیامدهای آسیب‌زا  قلدری جلوگیری کرد.
واژه‌های کلیدی: قلدری، مدارس، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 780 kb]   (477 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/4 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb