کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (2129 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی قلدری در بین دانشآموزان مقطع دوم متوسط شهر تبریز صورت گرفت. نمونه این پژوهش بهوسیله روش نمونهگیری در دسترس از 3 مدرسه انتخاب گردید و با استفاده از پرسشنامه قلدری النا بوکلیرو و مارسلو داربو (132) پرسشنامه دادهها جمعآوری شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که حدود 80% دانشآموزان معتقد به وجود قلدری، 9/40% دانشآموزان به عنوان شاهد قلدری، 3/33% قربانی قلدری و 8/9% بهعنوان قلدر و 16% آنان ترکیبی از این حالت را تجربه میکنند. نتایج پژوهش بیانگر این بود که 57% موارد قلدری از نوع قلدری کلامی، 40% از نوع فیزیکی و 56/2% از نوع اجتماعی/رابطهای اتفاق میافتد. واکنش حدود 57% دانشآموزان به قلدری، تقویت کننده آن و تنها کمتر از 29% دانشآموزان واکنشهای مبتنی بر عدمحمایت و تشویق قلدری نشان دادهاند. همچنین نتایج نشان داد که به هنگام وقوع قلدری اقدامات مسئولین مدرسه در 70% موارد موجب تقویت و در 8/28% موارد موجب کاهش قلدری در مدارس میشود. با توجه به آسیبهای جسمی و روانشناختی و زمینهسازی قلدری برای آسیب روانی-اجتماعی در دانشآموزان و با توجه به اهمیت مدرسه هم به لحاظ وقوع و هم به لحاظ کنترل و پیشگیری قلدری میتوان با اجرای سیاستهای مشخص، ارائه آموزشهای مناسب و اجرایی و برنامههای پیشگیری و مداخله مناسب در مدارس از وقوع و ایجاد پیامدهای آسیبزا قلدری جلوگیری کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/4 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10