Salamati M. Investigating the Relationship between the Quality of Educational Services and Mental Health and Academic Achievement of Elementary School Students (Fifth and Sixth Grades) in District One of Tehran. JNIP 2020; 6 (10) :1-9
URL:
http://jnip.ir/article-1-336-fa.html
سلامتی معصومه. بررسی رابطه بین کیفیت خدمات آموزشی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی (پایه های پنجم و ششم) منطقه یک شهر تهران. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 6 (10) :1-9
URL: http://jnip.ir/article-1-336-fa.html
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده: (4435 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی رابطه کیفیت خدمات آموزشی با سلامت روان دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان در پایههای (پنجم و ششم) مدارس ابتدایی منطقه 1 تهران بود. این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و ازنظر روش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش 850 نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی (پایه پنجم و ششم) منطقه 1 تهران و حجم نمونه این پژوهش 265 نفر که 138 نفر پسر و 127 نفر دختر بوده که به روش تصادفی طبقهای انتخاب گردیدهاند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد بود. روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد تایید قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون صورت گرفت. نتایج حاصل نشان داد کیفیت خدمات آموزشی (شاداب سازی فضای فیزیکی و روانی مدرسه و کلاس درس، استفاده از تجهیزات هوشمندسازی در تدریس، روابط مبتنی بر محبت و احترام و اعتماد متقابل میان معلم و دانش آموز با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی شامل (موفقیت، تلاش و کوشش، خشنودی، لذت بردن، تصمیمگیری، عملکرد و...) دانش آموزان دارای رابطه معناداری میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/26 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10