دوره 6، شماره 10 - ( 9-1399 )                   جلد 6 شماره 10 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chaghoosaz M, Asghari M, Reyhani M. Predicting students' tendency to risky behaviors based on psychological toughness, coping styles, and psychological resilience. JNIP 2020; 6 (10) :1-13
URL: http://jnip.ir/article-1-338-fa.html
چاقوساز مرضیه، اصغری مهسا، ریحانی مهناز. پیش‌بینی گرایش به رفتارهای پرخطر دانش آموزان بر اساس سرسختی روان‌شناختی، سبک-های مقابله‌ای و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 6 (10) :1-13

URL: http://jnip.ir/article-1-338-fa.html


کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات، خراسان جنوبی، ایران
چکیده:   (4017 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی گرایش به رفتارهای پرخطر دانش ­آموزان بر اساس سرسختی روان­شناختی، سبک­ های مقابله­ ای و انعطاف­ پذیری روان­شناختی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش ­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان سرایان در سال تحصیلی 98- 1397 بوده­ اند که  تعداد کل آن‌ها حدود 1100 نفر برآورد شد. از جامعه مورد نظر با استفاده از جدول مورگان و کرجسی به روش نمونه‌گیری خوشه­ ای چندمرحله ­ای، 230 نفر به­ عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به­ منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ­های گرایش به رفتارهای پرخطر رشید و مارابی، سرسختی روان­شناختی کوباسا، سبک­ های مقابله­ ای لازاروس و فولکمن و انعطاف­پذیری روان­شناختی دنیس و وندروال استفاده شد. جهت تجزیه­ و­ تحلیل داده­ ها از آزمون تحلیل رگرسیون چندمتغیره به روش گام ­به­ گام استفاده شد. یافته­ ها: یافته­ های حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد، بین سرسختی روان­شناختی، سبک مقابله­ ای مسأله­م دار و انعطاف­ پذیری روان­شناختی با گرایش به رفتارهای پرخطر دانش ­آموزان رابطه منفی معنی ­داری وجود دارد؛ درحالی­که، بین سبک مقابله ­ای هیجان­ مدار با گرایش به رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه مثبت معنی­ داری به دست آمد. به ترتیب انعطاف­ پذیری روان­شناختی، سرسختی روان­شناختی و سبک ­های مقابله­ ای هیجان­ مدار و مسئله­ مدار بیشترین قدرت در پیش‌بینی گرایش به رفتارهای پرخطر را دارند. نتیجه ­گیری: در مجموع، با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می­توان گفت که انعطاف ­پذیری روان­شناختی وسرسختی روان­شناختی بالا و سبک­ های مقابله­ ای سازگارانه، می­توانند باعث کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش ­آموزان شوند و بالعکس
متن کامل [PDF 1245 kb]   (808 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/26 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb