اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مسئولیتپذیری و تعهد زناشویی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تهران
|
فاطمه میرعبدالعظیمی*، مژگان مردانیراد، فرحناز نورمحمدی |
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. تهران. ایران |
|
چکیده: (199 مشاهده) |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مسئولیت پذیری و تعهد زناشویی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تهران انجام شد.
مواد و روش ها: روش تحقیق شبه تجربی از نوع (طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین شهر تهران در سال 1398بود که با روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به ملاک های ورود به پژوهش،32 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16) نفر و کنترل (16) نفر جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش تئوری انتخاب دریافت کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مسئولیت پذیری (CPI-R) و پرسشنامه تعهد زناشویی آدامز و جونز (DCI ) استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد آموزش تئوری انتخاب بر مسئولیت پذیری و تعهد زناشویی زوجین موثر بوده است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که از آموزش تئوری انتخاب میتوان به عنوان یکی از روش های آموزشی جهت بهبود مسئولیت پذیری و تعهد زناشویی زوجین استفاده کرد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش تئوری انتخاب، مسئولیتپذیری، تعهد زناشویی، مراکز مشاوره |
|
متن کامل [PDF 945 kb]
(87 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/11/4 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|