[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 7، شماره 11 - ( 11-1399 ) ::
جلد 7 شماره 11 صفحات 1-10 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش نظریه استرنبرگ برافزایش رضایت زناشویی دانشجویان زن متأهل دانشگاه آزاد واحد همدان
فاطمه قلخان‌باز*، ایرج صفایی‌راد
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده:   (184 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: ازدواج مهم‌ترین عرف و رسم معمول در تمام جوامع و فرهنگ‌ها می‌باشد که واجد شکل‌گیری و شکل­ دهی نزدیک‌ترین فرایندهای ارتباطی بین دو نفر و در نهایت تشکیل یک واحد اجتماعی به نام خانواده است. اما آنچه باعث تداوم ازدواج می‌شود رضایت زناشویی است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش نظریه استرنبرگ برافزایش رضایت زناشویی دانشجویان زن متأهل دانشگاه آزاد واحد همدان بود.
مواد و روش‌­کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و از طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش را دانشجویان زن متأهل دانشگاه آزاد واحد همدان تشکیل دادند و برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی- تصادفی استفاده‌ شد. و از افراد واجد شرایط 40 نفر به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش، تحت آموزش نظریه استرنبرگ به‌ صورت گروهی در هشت جلسه و هر جلسه به مدت یک ساعت و نیم آموزش قرار گرفت و گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکرد، سپس داده ­های به دست آمده با آزمون تحلیل کواریانس تحلیل گردیدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش نظریه‌ استرنبرگ بر رضایت زناشویی دانشجویان متأهل تأثیر معناداری داشته است (05/0>P).
بحث و نتیجه‌گیری: می‌توان گفت، آموزش نظریه استرنبرگ باعث افزایش رضایت زناشویی دانشجویان متأهل می‌شود.
واژه‌های کلیدی: نظریه استرنبرگ، رضایت زناشویی، دانشجویان زن متأهل
متن کامل [PDF 451 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/14 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghalkhan Baz F, Safaei Rad I. EFFECTIVENESS OF STERNBERG THEORY TRAINING ON INCREASING MARITAL SATISFACTION OF MARRIED FEMALE STUDENTS OF HAMADAN AZAD UNIVERSITY. JNIP. 2021; 7 (11) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-390-fa.html

قلخان‌باز فاطمه، صفایی‌راد ایرج. اثربخشی آموزش نظریه استرنبرگ برافزایش رضایت زناشویی دانشجویان زن متأهل دانشگاه آزاد واحد همدان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 7 (11) :1-10

URL: http://jnip.ir/article-1-390-fa.html



دوره 7، شماره 11 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی Journal of Psychology New Ideas
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4269