پیشزمینه و هدف: اختلالهای اضطرابی از شایعترین اختلالهای روانپزشکی در جمعیت عمومی است. مطالعهی حاضر با هدف کارآزمایی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) بر نگرانی و اجتناب شناختی در دانشجویان اضطرابی انجام شده است.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه است. 30 دانشجوی با اضطراب بالا پس از اجرای آزمون تشخیصی (سیاههی اضطراب حالت-صفت) به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه بهطور برابر (15 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند.
یافتهها: دادههای بهدست آمده با استفاده از روش آماری کوواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی راهبرد مفید و مؤثری برای کاهش نگرانی و اجتناب شناختی در دانشجویان اضطرابی میباشد.
بحث و نتیجهگیری: مطابق با یافتههای این مطالعه درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی میتواند روش مؤثری برای کاهش اضطراب از طریق تقلیل نگرانی و اجتناب شناختی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/10/25 | ویرایش نهایی: 1395/11/12 | پذیرش: 1395/12/25 | انتشار: 1395/12/30