دوره 1، شماره 1 - ( زمستان 1395 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi S, Mirzaiyan B, Maddah M T. Efficacy of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Worry and Cognitive Avoidance in Anxious Students of Universities. JNIP 2017; 1 (1) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-45-fa.html
احمدی سیده زهرا، میرزائیان بهرام، مداح محمد تقی. اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نگرانی و اجتناب شناختی در دانشجویان اضطرابی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1395; 1 (1) :1-10

URL: http://jnip.ir/article-1-45-fa.html


چکیده:   (5695 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: اختلال‌های اضطرابی از شایع‌ترین اختلال‌های روان‌پزشکی در جمعیت عمومی است. مطالعه‌ی حاضر با هدف کارآزمایی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBCT) بر نگرانی و اجتناب ‌شناختی در دانشجویان اضطرابی انجام شده است.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه است. 30 دانشجوی با اضطراب بالا پس از اجرای آزمون تشخیصی (سیاهه‌ی اضطراب حالت-صفت) به شیوه‌ی نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه به‌طور برابر (15 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه آزمایشی  به مدت 8 جلسه تحت درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند.
یافته‌ها: داده‌های به‌دست آمده با استفاده از روش آماری کوواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی راهبرد مفید و مؤثری برای کاهش نگرانی و اجتناب ‌شناختی در دانشجویان اضطرابی می‌باشد.
بحث و نتیجه‌گیری: مطابق با یافته‌های این مطالعه درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌­آگاهی می‌تواند روش مؤثری برای کاهش اضطراب از طریق تقلیل نگرانی و اجتناب ‌شناختی است.
متن کامل [PDF 743 kb]   (2755 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/25 | ویرایش نهایی: 1395/11/12 | پذیرش: 1395/12/25 | انتشار: 1395/12/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb