دوره 7، شماره 11 - ( 11-1399 )                   جلد 7 شماره 11 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami E. Psychometric properties of school readiness test of first Step according to Item Response Theory. JNIP 2021; 7 (11) :1-9
URL: http://jnip.ir/article-1-472-fa.html
رستمی ابراهیم. ویژگی‌های روانسنجی آزمون آمادگی تحصیلی گام نخست براساس نظریه سوال- پاسخ. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 7 (11) :1-9

URL: http://jnip.ir/article-1-472-fa.html


کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری ( روانسنجی )، گروه روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی ، تهران،ایران
چکیده:   (1215 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگی‌های روانسنجی آزمون آمادگی تحصیلی گام نخست در استان گیلان براساس نظریه سوال- پاسخ انجام گرفته است. بدین منظور از بین کلیه نوآموزان شرکت کننده در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال 93 1392 استان گیلان که این آزمون روی آن‌ها انجام شده بود، یک نمونه 1500 نفری به صورت تصادفی انتخاب و داده‌های حاصل از اجرای آزمون روی این گروه نمونه جمع‌آوری و جهت تجزیه و تحلیل آماری بر اساس نظریه سوال- پاسخ مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدا مفروضه‌های تک بعدی بودن و استقلال مکانی با استفاده از برنامه NOHARM مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاصله نشان از تک بعدی بودن آزمون و بالطبع استقلال مکانی آن داشت. سپس جهت برآورد بهترین مدل - داده آزمون براساس نظریه سوال- پاسخ و با استفاده از برنامه تحلیل آماریBILOG . MG ، تحلیل‌های لازم روی داده‌ها انجام گرفت که در نهایت نتایج حاکی از آن بود که مدل دو پارامتری برازش بهتری با آزمون دارد. در ادامه پارامترهای سوال در مدل دو پارامتری (دشواری سوال و قدرت تشخیص) و همچنین پارامتر توانایی آزمودنی‌ها استخراج و مشخص شد که میانگین ضریب دشواری سوال‌ها برابر با 93/2- بوده و نشان از آسان بودن سوالات دارد . نمودار تابع آگاهی آزمون نیز حکایت از آن داشت که بیشترین آگاهی بخشی این آزمون در توانایی‌ها، 3- است و این بدین معنی است که اکثر سوالات این آزمون برای افراد با توانایی پایین مناسب است. در بررسی کارکرد افتراقی سوالات براساس گروهبندی‌های مختلف جنسیت، محل سکونت، داشتن سابقه مهد کودک و سن نوآموزان نیز تحلیل‌های انجام گرفته با استفاده از برنامه تحلیل آماری BILOG . MG، نشان می‌دهد که این آزمون نسبت به این گروهبندی‌ها دارای سوگیری بوده و این عوامل در پاسخگویی آزمودنی‌ها به سوالات آزمون تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارند.
متن کامل [PDF 647 kb]   (291 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/2 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb