عسگرینژاد فاطمه، حامدینیا الهه. ویژگیهای روانسنجی مقیاس افسردگی رادز در دانش آموزان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1400; 8 (12) :1-17
URL: http://jnip.ir/article-1-502-fa.html
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده: (1456 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس افسردگی نوجوانان رینولدز با بکارگیری تحلیل عاملی بود. مواد و روشها: حجم نمونه ی مورد نظر شامل 400 دانش آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان که 200 نفر از آن ها دختر و 200 نفر پسر بودند و با روش نمونهگیری در دسترس از میان مدارس شهر تهران انتخاب شده بودند. برای محاسبهی روایی همگرا و واگرا همزمان با اجرای مقیاس، از مقیاسهای افسردگی کودکان و نوجوانان کوتچر،مقیاس خودکارآمدی، مقیاس نا امیدی، مقیاس افسردگی نوجوانان کواکس و پرسشنامهی مشکلات رفتاری ایشنباخ استفاده شد. جهت بررسی ساختار عاملی تأییدی مرتبه اول مقیاس افسردگی کودکان و نوجوانان رینولدز از روش برآورد کمترین مقدار مجذورات وزندار (WLS)و برای ارزیابی کفایت برازش مدل با دادهها از شاخصهای RMR، RMSEA، CFI، AGFI، GFI، 2c، /df2c و 2Dc استفاده گردید. یافته ها: ساختار عاملی مقیاس افسردگی نوجوانان رینولدز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. بررسی ضرایب همبستگی نشان داد که مقیاس افسردگی نوجوانان رینولدز با مقیاسهای افسردگی کوتچر، افسردگی کودکان و ناامیدی کودکان و نوجوانان رابطه مثبت معنیدار و با مقیاس خودکارآمدی نوجوانان رابطه منفی معنادار دارد که این رابطه بیانگر روایی همگرا و روایی واگرای این ابزار میباشد. نتیجهگیری: ساختار عاملی مرتبه اول مقیاس افسردگی نوجوانان رادز برازش بهتری با دادههای مشاهده شده نشان داد. ساختار عاملی تأییدی، اعتبار و روایی مقیاس افسردگی نوجوانان رادز برای کاربردهای پژوهشی و بالینی در حد قابل قبول میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/3/22 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10