[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 16 - ( 3-1401 ) ::
جلد 12 شماره 16 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سواد فرهنگی والدین وهویت یابی (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر تهران)
طاهره اسناوندی، کوروش پارسا معین*
استادیار مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده:   (47 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف رابطه سواد فرهنگی والدین و هویت یابی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر تهران انجام شد.
روش: به لحاظ روش گردآوری داده ها، از نوع توصیفی­ _ همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران و دانش اموزان دختر مقطع ابتدایی مناطق 22 گانه شهر تهران بود که با استفاده  از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای  مناطق 4، 7 و 8 تهران به عنوان نمونه اماری انتخاب و حجم نمونه اماری با استفاده از فرمول کوکران محاسبه  شد و شامل  270 نفر مادر و 270 نفر دانش آموز دختر می باشد داده های مزبور از طریق پرسشنامه سواد فرهنگی هیرش (1983) و هویت بنیون و آدامز (1986)جمع اوری شد.
یافته ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که بین سواد فرهنگی والدین و بعد هویت آشفته دانش اموزان  رابطه معنادار وجود دارد. بین سواد فرهنگی والدین و بعد هویت زود شکل دانش اموزان رابطه  معنادار وجود دارد. بین سواد فرهنگی والدین و بُعد هویت تعویق افتاده دانش اموزان رابطه معنادار وجود دارد. بین سواد فرهنگی والدین و بُعد هویت پیشرفته دانش اموزان  رابطه  معنا دار وجود دارد. (05/0p<)
نتیجه گیری: با توجه به مشکلات موجود در زمینه هویت یابی و اهمیت این دوره، والدین باید نسبت به سواد فرهنگی مجهز شده و با برنامه های کاربردی مدارس در آینده ای نزدیک نسبت به آسیب های هویت یابی حساسیت لازم را پیدا کنند.
 
واژه‌های کلیدی: سواد فرهنگی، هویت یابی، اطلاعات رسانه ای و جمعی
متن کامل [PDF 685 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/30 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asnavandi T, Parsa moein K. The Relationship between Parents' Cultural Literacy and Identification (Case Study: Female Elementary School Students in Tehran). JNIP. 2022; 12 (16) :1-9
URL: http://jnip.ir/article-1-700-fa.html

اسناوندی طاهره، پارسا معین کوروش. رابطه سواد فرهنگی والدین وهویت یابی (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر تهران). فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 12 (16) :9-1

URL: http://jnip.ir/article-1-700-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 16 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی Journal of Psychology New Ideas
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4414