Shayegan M. THE EFFECTIVENESS OF EMOTIONAL INTELLIGENCE TRAINING ON ACADEMIC PROCRASTINATION AND ACADEMIC VITALITY OF HIGH SCHOOL STUDENTS. JNIP 2022; 12 (16) :1-12
URL:
http://jnip.ir/article-1-711-fa.html
شایگان مهدی. اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر اهمال کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 12 (16) :1-12
URL: http://jnip.ir/article-1-711-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان، سیرجان، ایران
چکیده: (1510 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال 1400 بود. روش مورد استفاده در این پژوهش برحسب هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفی آزمودنیها بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 30 نفراز دانشآموزان در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه آموزش مهارتهای هوش هیجانی دیدند و گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکردند. به منظور گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه اهمالکاری (سولومون و راث بلوم، 1984) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (حسین چاری و دهقانی زاده، 1391) استفاده شد. به منظور سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و مقدار این ضریب برای هر دو پرسشنامه بالای 0.7 بهدست آمد. همچنین به منظور سنجش روایی از روایی محتوا استفاده شد که برای این منظور پرسشنامه به تأیید متخصصین مربوطه رسید. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS22 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. یافتهها نشان داد، آموزش هوش هیجانی باعث کاهش اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان شده، همچنین براساس نتایج یافتهها، آموزش هوش هیجانی باعث افزایش سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان شد. بنابراین به نظر میرسد، آموزش مهارت های هوش هیجانی میتواند باعث کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان شده و تکنیکهای موثری را برای افزایش سرزندگی تحصیلی ارایه کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10