پیشزمینه و هدف: شبکههای اجتماعی مجازی از جدیدترین حوزههای فناوری اطلاعات هستند؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و سبکهای فرزندپروری با میزان فعالیت در شبکههای اجتماعی مجازی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان سلماس بود.
مواد و روش کار: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان سلماس میباشد که تعداد آنها 3700 نفر میباشد. بر اساس جدول مورگان 352 دانشآموز شامل 1700 دانشآموز دختر و 2000 نفر دانشآموز پسر دوره متوسطه (دوم، سوم و چهارم) به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. آزمودنیها به پرسشنامه فضای مجازی (محققساخته)، پرسشنامه سبک دلبستگی هازن و شیور و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بوری پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که سبکهای فرزندپروری سهل گیرانه (0/82) و مستبدانه (0/86) دارای ارتباط مثبت معنیداری با استفاده بیشتر از فضای مجازی دارند (0/01) ولی سبک مقتدرانه دارای ارتباط معنیداری نبود (0/16). دلبستگی ناایمن اجتنابی (0/28) و دوسوگرا (0/33) ارتباط مثبت معنیداری با استفاده بیشتر از فضای مجازی دارند (0/01) ولی سبک ایمن ارتباط معنیداری نشان نداد (0/15).
بحث و نتیجهگیری: آزمون رگرسیون گام به گام نشان داد که سبکهای مستبدانه، آسانگیر، اجتنابی و مقتدرانه 76 درصد از واریانس استفاده از فضای مجازی را تبیین میکنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/1 | ویرایش نهایی: 1396/1/25 | پذیرش: 1396/3/5 | انتشار: 1396/3/30