دوره 1، شماره 2 - ( بهار 1396 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Elhamy S, Karimisani P, Fathi Azar S. Relationship between attachment and parenting styles with activity in social networks of Secondary school students in the city of Salmas. JNIP 2017; 1 (2) :1-8
URL: http://jnip.ir/article-1-78-fa.html
الهامی شمس الله، کریمی ثانی پرویز، فتحی آذر سمانه. رابطه سبک های دلبستگی و سبک های فرزندپروری با میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان سلماس. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1396; 1 (2) :1-8

URL: http://jnip.ir/article-1-78-fa.html


چکیده:   (5519 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: شبکه‌های اجتماعی مجازی از جدیدترین حوزه‌های فناوری اطلاعات هستند؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک‌های دلبستگی و سبک‌های فرزندپروری با میزان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مجازی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان سلماس بود.
مواد و روش کار: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان سلماس می‌باشد که تعداد آن­‌ها 3700 نفر می‌باشد. بر اساس جدول مورگان 352 دانش‌آموز شامل 1700 دانش‌آموز دختر و 2000 نفر دانش‌آموز پسر دوره متوسطه (دوم، سوم و چهارم) به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. آزمودنی‌ها به پرسشنامه فضای مجازی (محقق‌ساخته)، پرسشنامه سبک دلبستگی ‌هازن و شیور  و پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری بوری  پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که سبک‌های فرزندپروری سهل گیرانه (0/82) و مستبدانه (0/86) دارای ارتباط مثبت معنی‌داری با استفاده بیشتر از فضای مجازی دارند (0/01) ولی سبک مقتدرانه دارای ارتباط معنی‌داری نبود (0/16). دلبستگی ناایمن اجتنابی (0/28) و دوسوگرا (0/33) ارتباط مثبت معنی‌داری با استفاده بیشتر از فضای مجازی دارند (0/01) ولی سبک ایمن ارتباط معنی‌داری نشان نداد (0/15).
بحث و نتیجه‌گیری: آزمون رگرسیون گام به گام نشان داد که سبک‌های مستبدانه، آسان‌گیر، اجتنابی و مقتدرانه 76 درصد از واریانس استفاده از فضای مجازی را تبیین می‌کنند.
متن کامل [PDF 828 kb]   (3188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/1 | ویرایش نهایی: 1396/1/25 | پذیرش: 1396/3/5 | انتشار: 1396/3/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb