دوره 11، شماره 15 - ( 12-1400 )                   جلد 11 شماره 15 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebian Rizi S, Ghasemzadeh A, Farajian M. Effectiveness of self-compassion group training on anxiety and anger of parents of autistic children in Ardabil city. JNIP 2022; 11 (15) :1-14
URL: http://jnip.ir/article-1-795-fa.html
طالبیان ریزی شیدا، قاسم زاده عظیم، فرجیان مرتضی. اثر بخشی آموزش گروهی خودشفقتی بر اضطراب و خشم والدین کودکان اتیسم شهر اردبیل. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1400; 11 (15) :1-14

URL: http://jnip.ir/article-1-795-fa.html


گروه جامعه شناسی، واحد پارس آباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس آباد مغان، ایران
چکیده:   (980 مشاهده)

هدف از تحقیق حاضر اثربخشی آموزش گروهی خودشفقتی بر اضطراب و خشم والدین کودکان اتیسم شهر اردبیل می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش تمامی والدین کودکان اتیسم شهر اردبیل در سال 1401 می باشد. روش نمونه گیری در دسترس  از بین افراد واجد شرایط داوطلب تعداد 60 نفر وارد مطالعه شده و در دو گروه 30 نفری (آموزش خودشفقتی و گواه) به صورت تصادفی جایگزین شدند. جهت انجام پژوهش با مراجعه به مرکز بهزیستی و انتخاب حجم نمونه با رضایت کتبی و گمارش آنها در گروههای آزمایش و گواه، پرسشنامه های پژوهش به صورت گروهی بر روی افراد حاضر در پژوهش اجرا شد.  بر روی گروههای آزمایش مداخله آموزش خودشفقتی انجام شد در حالی که گروه گواه این آموزش را دریافت نکردند. برنامه مداخله ای درمان مبتنی بر خودشفقتی در هشت جلسه آموزشی 90 دقیقه ای، هفته ای یک جلسه در طی دو ماه و نیم اجرا شد.برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد اضطراب بک و پرسشنامه خشم نواکو استفاده شد. داده های جمع‌آوری شده در مرحله پیش آزمون و پس آزمون با آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره تحلیل شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که آموزش گروهی خودشفقتی بر اضطراب والدین کودکان اتیسم شهر اردبیل تاثیر دارد. در متغیر رفتار پرخاشگرانه فردی (11/9=F)، فکر پرخاشگرانه (18/11=F) و خشم (51/24=F) در نمرات پس آزمون بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی داری وجود دارد (01/0> p). بنابراین می توان گفت که آموزش گروهی خودشفقتی بر خشم والدین کودکان اتیسم شهر اردبیل تاثیر دارد.

متن کامل [PDF 441 kb]   (268 دریافت)    

 


نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/22 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb