دوره 1، شماره 2 - ( بهار 1396 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 34-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dasht Bozorgi Z, askary P. validity and reliability of the children's eating behavior questionnaire in Ahvaz city. JNIP 2017; 1 (2) :27-34
URL: http://jnip.ir/article-1-84-fa.html
دشت بزرگی زهرا، عسگری پرویز. بررسی شاخص های روانسنجی پرسشنامه رفتارهای خوردن کودکان CEBQ. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1396; 1 (2) :27-34

URL: http://jnip.ir/article-1-84-fa.html


چکیده:   (4584 مشاهده)
پیش زمینه و هدف: پرسشنامه "اختلال خوردن کودکان" یکی از ابزارهای جامع در اندازه‌گیری رفتار خوردن کودکان است که بر اساس گزارش والدین تکمیل می‌گردد. هدف پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رفتارهای خوردن کودکان در شهر اهواز بود.
مواد و روش کار: در این پژوهش با استفاده از روش خوشه‌ای چند مرحله‌‌ای، 312 نفر از دانش‌آموزان 7 تا 12ساله 4 مدرسه شهر اهواز، به‌‌‌عنوان نمونه انتخاب شدند و والدین آن‌ها به پرسشنامه رفتارهای خوردن کودکان پاسخ دادند.
یافته‌ها: محاسبه همسانی درونی پرسشنامه رفتارهای خوردن کودکان، با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ نشان دادکه کل مقیاس دارای همسانی درونی برابر با 83 درصد می‌باشد. نتایج همبستگی پیرسون در بازآزمایی، پایایی برابر با 86 درصد را برای کل مقیاس نشان داد. روایی صوری و روایی سازه با استفاده از نظر متخصصان مورد تأیید قرارگرفت. برون‌داد ساختار عاملی، یک معادله 7 عاملی را نشان داد که این هفت عامل مجموعاً 62/8 درصد از کل واریانس را تبیین می‌کنند.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از روایی و پایایی پرسشنامه رفتار خوردن می‌توان گفت آزمون رفتارهای خوردن، می‌تواند به‌‌‌عنوان ابزار معتبر، برای شناسایی سبک‌های خوردن که ممکن است در رشد و پایداری چاقی و اضافه وزن در کودکان اهمیت داشته باشد و یا سایرپژوهش‌های مرتبط قابل کاربرد باشد.
متن کامل [PDF 725 kb]   (2620 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/1/23 | ویرایش نهایی: 1396/2/17 | پذیرش: 1396/3/26 | انتشار: 1396/3/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb