دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، ایران
چکیده: (1822 مشاهده)
رفتارگرایی فلسفی یکی از شاخههای فیزیکالیسم است. فیزیکالیسم نظریهای است که نفس و حالات نفسانی را یا غیرواقعی میداند (فیزیکالیسم حذف گرا) و یا برای آنها واقعیتی جز امور مادی قائل نیست (فیزیکالیسم فروکاهش گرا). رفتارگرایی فلسفی نوعی فیزیکالیسم فروکاهش گراست که بر مبنای آن نفس و حالات نفسانی با رفتار بیرونی انسان همسان پنداشته میشوند. این نظریه مبتنی بر سه دیدگاه است: رفتارگرایی روانشناختی، نظریه تحقیقپذیری معنا و نظریه زبان خصوصی ویتگنشتاین. یادگیری فرایندی پیچیده است که افراد از دیدگاههای مختلف به بررسی آن پرداختهاند و هر یک جنبهای از یادگیری انسان را به تصویر کشیده است. در یک تقسیمبندی نظریههای یادگیری را به چهار نظریه رفتارگرایی، شناختگرایی، سازندهگرایی و ارتباط گرای تقسیم کردهاند. بر همین اساس در این مقاله به مروری اجمالی بر مبانی نظریه یادگیری رفتارگرایی پرداخته شد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/26 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10