دوره 15، شماره 19 - ( 12-1401 )                   جلد 15 شماره 19 صفحات 17-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeedifar M, Saeedifar A. Investigating the Role of Parenting Styles in Predicting Students' Mental Health Through the Mediation of Spiritual Intelligence. JNIP 2023; 15 (19) :1-17
URL: http://jnip.ir/article-1-849-fa.html
سعیدی‌فر محمد، سعیدی‌فر عهدیه. بررسی نقش سبک‌های فرزندپروری در پیش‌بینی سلامت روان دانش‌آموزان با میانجی‌گری هوش معنوی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 15 (19) :1-17

URL: http://jnip.ir/article-1-849-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد قرچک، دانشگاه پیام نور، قرچک، ایران
چکیده:   (389 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبک‌های فرزند پروری در پیش بینی سلامت روان دانش‌آموزان با میانجی‌گری هوش معنوی به تعداد 200 نقر از دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در نیم سال 400-1399 در دوره دوم دبیرستان در آموزش و پرورش شهرستان دهلران به صورت نمونه‌های غیر تصادفی با روش توصیفی و با شیوه همبستگی و ضریب رگرسیون انجام شد. برای بررسی فرزند پروری از پرسشنامه 30 ماده ای بامریند (1990)، هوش معنوی از پرسشنامه 24ماده‌ای عبدالله‌زاده و عرب عامری (1387) و سلامت روان از پرسشنامه 28 ماده‌ای گلدبرگ (1972) استفاده شد. بررسی نقش سبک‌های فرزند پروری در پیش‌بینی هوش معنوی و سلامت روان دانش‌آموزان نشان داد: رابطه مثبت و معنی داری بین سبک مقتدرانه با هوش معنوی وجود دارد. رابطه مثبت و معنی داری بین سبک مقتدرانه با سلامت روان وجود دارد. رابطه معکوس بین سبک آزاد گذار با هوش معنوی وجود دارد. رابطه مثبت و معنی داری بین سبک آزاد گذار با سلامت روان وجود دارد. رابطه معکوس بین سبک مستبد با هوش معنوی وجود دارد. رابطه معکوس بین سبک مستبد با سلامت روان وجود دارد. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که سبک‌های فرزند پروری و هوش معنوی در پیش بینی سلامت روان فرزندان آن‌ها نقش دارد.
متن کامل [PDF 801 kb]   (269 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/27 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb