دوره 15، شماره 19 - ( 12-1401 )                   جلد 15 شماره 19 صفحات 18-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirooz M, Jalili A, Sasani M. Investigating the Effectiveness of Critical Thinking Training Intervention based on Psychological Capital (Resilience, Self-Efficacy, Optimism and Hope) and Academic Self-Discipline in Student Athletes the City of Malkan. JNIP 2023; 15 (19) :1-18
URL: http://jnip.ir/article-1-853-fa.html
پیروز میلاد، جلیلی علی، ساسانی مهرداد. بررسی اثربخشی مداخله آموزش تفکر انتقادی برسرمایه روانشناختی (تاب آوری، خودکارآمدی، خوش‌بینی و امید) و خودنظم جویی تحصیلی در دانشجویان ورزشکار شهر ملکان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 15 (19) :1-18

URL: http://jnip.ir/article-1-853-fa.html


دکتری مشاوره و مدرس موسسه آموزش عالی میزان، تبریز، ایران
چکیده:   (767 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله آموزش تفکر انتقادی برسرمایه روانشناختی (امید، تابآوری، خودکارآمدی و خوش بینی) و خودنظم‌جویی تحصیلی در دانشجویان ورزشکار بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان ورزشکار مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1402 در شهرستان ملکان میباشد. از میان جامعه‌آماری تعداد 4۰ نفر از دانشجویان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. در ادامه نمونه‌های پژوهش به روش نمونه‌گیری تصادفی در دو گروه آزمایش (۲۰ نفر)، و کنترل (۲۰ نفر) گمارش شدند.گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش قرار گرفتند. به منظور جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو (2007) و خودنظم جویی تحصیلی پینتریچ و دیگروت (1990) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از کوواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین گروه‌های آزمایشی و کنترل در متغیر‌های سرمایه روانشناختی (امید، تابآوری و خودکارآمدی) و خودنظم جویی تحصیلی تفاوت معنی داری در سطح (05/0>P) وجود دارد. همچنین تنها در زیرمقیاس خوش بینی (متغیر سرمایه روانشناختی) در سطح (05/0>P) تفاوت معنیداری وجود ندارد. بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان گفت: آموزش تفکر انتقادی در جهت بهبود خرده مقیاس‌های امید، تابآوری و خودکارآمدی (سرمایه روانشناختی) و خودنظم جویی تحصیلی به جز خرده مقیاس خوش‌بینی دانشجویان موثر بود.
متن کامل [PDF 571 kb]   (348 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/30 | ویرایش نهایی: 1401/11/30 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb