Hassani F, Haghighat S. Investigating the Relationship between Coronary Anxiety in Parents and Creativity and Self-Esteem of their Children Aged 6 to 11 Years. JNIP 2023; 15 (19)
URL:
http://jnip.ir/article-1-863-fa.html
حسنی فاطمه، حقیقت سارا. رابطه اضطراب کرونا در والدین با خلاقیت و عزت نفس کودکان ۶ تا ۱۱ سال آنها. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 15 (19)
URL: http://jnip.ir/article-1-863-fa.html
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران
چکیده: (1252 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین بررسی رابطه اضطراب کرونا در والدین با خلاقیت و عزت نفس کودکان ۶ تا ۱۱ آنها انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف توسعهای و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهآماری، دانشآموزان مدارس منطقه یک شهر تهران(۲۱۵۶ نفر) میباشد، که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و بر اساس جدول مورگان ۱۷۰ نفر به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS) (علیپور، قدمی، علیپور و عبدالهزاده، ۲۰۲۰)، پرسشنامه خلاقیت تورنس (تورنس و همکاران، ۱۹۹۶) و پرسشنامه عزتنفس کوپراسمیت (SEI) (برومند،۱۳۸۰) است،که پس از جمعآوری دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون در فضای نرم افزار (SPSS) نسخه ۲۳، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نشان داد بین اضطراب کرونا در والدین و خلاقیت در کودکان رابطه منفی و معنادار وجود دارد (31/0-r= ، 01/0p< )، بین اضطراب کرونا در والدین و عزت نفس در کودکان رابطه منفی و معنیدار وجود دارد (45/0-r= ، 01/0p< ). نتیجهگیری: میتوان بیان داشت که اضطراب کرونا در والدین با خلاقیت و عزت نفس کودکان رابطه منفی و معناداری دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/12/18 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10