دوره ۱۵، شماره ۱۹ - ( ۱۲-۱۴۰۱ )                   جلد ۱۵ شماره ۱۹ صفحات ۰-۰ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

vahedian M. Effectiveness of Synetics Method Teaching on Students' Creativity Level and Examining its Components. JNIP 2023; 15 (19)
URL: http://jnip.ir/article-1-866-fa.html
واحدیان مجتبی. اثر بخشی آموزش روش سینکتیکس بر میزان خلاقیت دانشجویان و بررسی مؤلفه‌های آن. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. ۱۴۰۱; ۱۵ (۱۹)

URL: http://jnip.ir/article-۱-۸۶۶-fa.html


گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور،ص.پ.۴۶۹۷-۱۹۳۹۵، تهران، ایران
چکیده:   (۹۴۰ مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روش سینکتیکس بر افزایش خلاقیت دانشجویان و بررسی ریز مؤلفههای خلاقیت از جمله بسط، اصالت، انعطافپذیری و سیالی انجام شد. روش پژوهش به صورت آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه انجام شد. برای سنجش خلاقیت از آزمون تفکر خلاق تورنس فرم B استفاده شد. جامعهآماری دانشجویان پیام‌نور ساوه بودند که 20نفر گروه آزمایش و 26 نفر گروه گواه بودند که به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاد از تحلیل کوواریانس صورت گرفت. یافته‌ها تفاوت بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون در گروه آزمایش را (05/0p<) معنی‌دار نشان داد. همچنین مؤلفه‌های خلاقیت در سطح 05/0p< به جز سیالی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی دار داشتند. نتیجه بدست آمده نشان داد که آموزش روش سینکتیکس در دانشجویان منجر به افزایش خلاقیت می‌شود و بر مؤلفه‌های بسط، اصالت و انعطاف‌پذیری موثر است.
 
متن کامل [PDF 332 kb]   (۳۳۰ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/22 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb