Razavi F. The Relationship Between Mindfulness and Academic Achievement Based on the Mediating Role of Cognitive Flexibility in Students. JNIP 2023; 16 (20)
URL:
http://jnip.ir/article-1-905-fa.html
رضوی فاطمه. رابطه ذهنآگاهی با پیشرفت تحصیلی بر اساس نقش میانجی انعطاف شناختی در دانشآموزان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 16 (20)
URL: http://jnip.ir/article-1-905-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد شهرقدس، تهران، ایران
چکیده: (86 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی ذهنآگاهی با پیشرفت تحصیلی بر اساس نقش میانجی انعطاف شناختی دانشآموزان در سال 1400 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم تهران در سال تحصیلی 1401-1400 میباشند. تعداد اعضای نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 365 نفر در نظر گرفته شده که به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. اطلاعات اصلی این پژوهش با استفاده از مقیاس انعطافپذیری شناختی دنیس و همکاران و پرسشنامه ذهنآگاهی فرایبورگ و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور بدست آمد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (شاخصهای مرکزی، چولگی و کشیدگی) و آمار استنباطی (مدلیابی معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین ذهنآگاهی و پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی انعطاف شناختی در دانشآموزان رابطه وجود دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/24 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10