Bisadi S. The effectiveness of Cognitive Behavioral Skills Training on Anger Control and Addiction Potential among Middle School Female Students in Tehran. JNIP 2023; 15 (19)
URL:
http://jnip.ir/article-1-919-fa.html
بیسادی سمیرا. اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی رفتاری بر کنترل خشم و اعتیاد پذیری دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 15 (19)
URL: http://jnip.ir/article-1-919-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیامنور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده: (1129 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی رفتاری بر کنترل خشم و اعتیادپذیری دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعهآماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران تشکیل دادند که از بین آنها، 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه آزمایش (15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش آموزش مهارتهای شناختی رفتاری 8 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامههای صفت-حالت خشم (اسپیلبرگر، 1999) و مقیاس آمادگی به اعتیاد (مک اندرو، 1965) بودند. تجزیهوتحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای شناختی رفتاری بر کاهش خشم و اعتیادپذیری نوجوانان تاثیر داشته است. آموزش مهارتهای شناختی رفتاری میتواند بر کنترل خشم تاثیر داشته باشد و گرایش نوجوانان به اعتیادپذیری را کاهش دهد. بنابراین میتوان به عنوان روشی برای پیشگیری مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/3/2 | ویرایش نهایی: 1402/3/10 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10