دوره 15، شماره 19 - ( 12-1401 )                   جلد 15 شماره 19 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bisadi S. The effectiveness of Cognitive Behavioral Skills Training on Anger Control and Addiction Potential among Middle School Female Students in Tehran. JNIP 2023; 15 (19)
URL: http://jnip.ir/article-1-919-fa.html
بیسادی سمیرا. اثربخشی آموزش مهارت‌های شناختی رفتاری بر کنترل خشم و اعتیاد پذیری دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 15 (19)

URL: http://jnip.ir/article-1-919-fa.html


کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه پیام‌نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده:   (1129 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت­‌های شناختی رفتاری بر کنترل خشم و اعتیادپذیری دانش­‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه‌آماری پژوهش را کلیه دانش‌­آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران تشکیل دادند که از بین آن‌ها، 30 نفر به روش نمونه‌­گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه آزمایش (15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش آموزش مهارت‌­های شناختی رفتاری 8 جلسه 60 دقیقه‌­ای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه­‌های صفت-حالت خشم (اسپیلبرگر، 1999) و مقیاس آمادگی به اعتیاد (مک اندرو، 1965) بودند. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. نتایج نشان داد آموزش مهارت‌های شناختی رفتاری بر کاهش خشم و اعتیادپذیری نوجوانان تاثیر داشته است. آموزش مهارت‌های شناختی رفتاری می‌تواند بر کنترل خشم تاثیر داشته باشد و گرایش نوجوانان به اعتیادپذیری را کاهش دهد. بنابراین می‌توان به عنوان روشی برای پیشگیری مورد استفاده قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 497 kb]   (649 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/2 | ویرایش نهایی: 1402/3/10 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb