دوره 12، شماره 16 - ( 3-1401 )                   جلد 12 شماره 16 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

شقاقی فرهاد، آقایوسفی علیرضا، گرجی راضیه. اثر بخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر میزان امیدواری و احساس کهتری در دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 12 (16) :1-8

URL: http://jnip.ir/article-1-939-fa.html


کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه پیام نور مرکز تهران
چکیده:   (703 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت‌های اجتماعی مجموعه‌ای از توانایی هاست که فرد را قادر می‌سازد که موفقیت‌های اجتماعی را بپذیرد و بدون لطمه زدن به خود و دیگران، خواسته‌­ها و انتظارات و مشکلات روزانه به ویژه روابط بین فردی به شکل مؤثر شوند. افرادی که دارای مهارت‌های اجتماعی هستند در جامعه بهتر می‌توانند مطرح شوند و این باعث تقویت امیدواری و کاهش احساس کهتری آن‌ها می‌شود. لذا این پژوهش سعی دارد نقش مهارت‌های اجتماعی را بر میزان امیدواری و احساس کهتری در دانشجویان مورد بررسی قرار دهد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می‌باشد و نمونه‌ای به حجم ۴۰ نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه امیدواری اشنایدر و پرسشنامه احساس کهتری آقایوسفی در این پژوهش به عنوان ابزار استفاده گردید. یافته‌ها: نتایجی که از روش آماری t بدست آمد، نشان داد که نمرات پیش آزمون با نمرات پس آزمون در سطح 50/0>P تفاوت معنی‌دار دارد، بدین معنی که آموزش مهارت‌های اجتماعی باعث افزایش میزان امیدواری در زندگی دانشجویان شده است در حالی که این آموزش هیچ تاثیری در احساس کهتری دانشجویان نداشته است. نتیجه‌گیری: مهارت‌های اجتماعی تاثیر بسزایی در افزایش میزان امیدواری دارد، بنابراین باید بستر رشد و ارتقا این مهارت‌ها را مهیا ساخت تا افراد بتوانند در ارتباطات روزانه خود با یکدیگر به نحو احسن عمل کرده و از مشکلات روحی و روانی‌شان بکاهند. بر این اساس مسئولین ذیربط می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های لازم، آموزش مهارت‌های اجتماعی را در برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها قرار دهند و زمینه‌های لازم جهت شرکت دانشجویان در کلاس‌های مزبور را فراهم کنند که این موارد در بهبود وضعیت بهداشت روانی آنان می‌تواند بسیار موثر باشد.
 
متن کامل [PDF 400 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/17 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb