Darvishi Chaleshtari F, Ghazanfari A. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Play Therapy on Bullying, Separation Anxiety and Academic Motivation of First Grade Elementary School Girls in Shahrekord. JNIP 2023; 17 (21)
URL:
http://jnip.ir/article-1-949-fa.html
درویشی چالشتری فاطمه، غضنفری احمد. اثربخشی بازی درمانی شناختی-رفتاری بر قلدری، اضطراب جدایی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی شهرشهرکرد. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 17 (21)
URL: http://jnip.ir/article-1-949-fa.html
عضو هیئتعلمی دانشیار گروه روانشناسی واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد،ایران
چکیده: (1982 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر قلدری، اضطراب جدایی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر شهرکرد بود. روش پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون دوگروهی (آزمایش- گواه) و پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر شهرکرد به تعداد 11832 نفر تشکیل میدادند. در این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس استفاده گردید و جمعاً 30 نفر انتخاب و به تصادفی در دو گروه (آزمایش و گواه) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد قلدری ایلینویز (2001)، اضطراب جدایی اسپنس و همکاران (1999) و اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس (۲۰۰۴) بود. مداخله بازی درمانی شناختی - رفتاری، طی 8 جلسه 30دقیقهای درمورد گروه آزمایش اجرا شد و دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS25 تحلیل شد. یافتهها حاکی از اثربخشی بازیدرمانی شناختی-رفتاری بر قلدری، اضطراب جدایی و اشتیاق تحصیلی و مؤلفههای آنها بود. نتایج نشان داد که ضریب اتا میزان تأثیر مداخله بر قلدری 738/0، اضطراب جدایی 623/0 و اشتیاق تحصیلی 632/0 در سطح معنیداری 001/0 بود. پیگیری دوماهه نشان داد که گذشت دو ماه از آموزش بازی درمانی شناختی-رفتاری توانست تغییر معناداری در متغیر قلدری، اضطراب جدایی و اشتیاق تحصیلی ایجاد کند. لذا میتوان از این مداخله به عنوان مداخله مؤثر برای کاهش قلدری و اضطراب جدایی دانشآموزان و افزایش اشتیاق تحصیلی دانشآموزان استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/3/31 | ویرایش نهایی: 1402/4/31 | پذیرش: 1402/4/1 | انتشار: 1402/4/1