[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 55-62 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی(کنترل خشم،جرأت ورزی و ارتباط مؤثر) بر سرسختی و راهبردهای مقابله ای نوجوانان بی سرپرست
خدیجه باقری*، دکتر بهرام میرزائیان، دکتر محمد کاظم فخری
چکیده:   (1864 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: دوران کودکی و نوجوانی شرایط خاصی دارد. مشکل در مقابله و تنظیم هیجان می‌تواند منجر به رفتارهای پرخطر شود. یکی از دلایل اصلی که سبب می شود، برخی نوجوانان مهارت زندگی کردن را نداشته باشند؛ این است که این کودکان، مهارت‌های زندگی مناسبی که می توانند آن‌ها را جلوه دهند را ندارند. آن‌ها در یک وضعیت دو سویه گرفتارند. از یک طرف، دانش آموزان بی دقت فرصتی برای تمرین مهارت‌های زندگی نمی یابند و از طرف دیگر، آن‌هایی که در مهارت‌های زندگی ضعیف هستند قادر به برقراری ارتباط نیستند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی (کنترل خشم، جرأت ورزی و ارتباط مؤثر) بر سرسختی و راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان بی سرپرست استان مازندران می باشد.
مواد و روش‌ کار: روش پژوهش در این تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان بی سرپرست مراکز بهزیستی استان مازندران در سال (1395-1394) می­‌باشند (112=n). به این صورت که از بین مراکز استان مازندران، دو مرکز انتخاب شد. نمونه پژوهش حاضر شامل 30 نفر از نوجوانان بی سرپرست استان مازندران بودند و پس از اجرای پیش آزمون، 15 نفر از آزمودنی ها در گروه آزمایشی و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند، که به صورت روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه های سخت رویی اهواز و راهبردهای مقابله ای لازاروس بود. سپس مداخله آزمایشی (آموزش مهارت‌های کنترل خشم، جرأت ورزی و ارتباط مؤثر) برای گروه آزمایشی، طی 8 جلسه 60 دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه کنترل هیچ آموزشی صورت نگرفت. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های زندگی ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪ ﻣﯿـﺎﻧﮕﯿﻦ مؤلفه سرسختی و راهبردهای مقابله‌ای ﮔﺮوه آزﻣﺎیشی در ﭘﺲآزﻣﻮن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل، ﻣﻮﺟﺐ افزایش سرسختی و راهبردهای مقابله‌ای ﮔﺮوه آزﻣﺎیشی ﺷﺪه اﺳﺖ و همچنین، موجب تفاوت معنی‌داری بین دو گروه کنترل و آزمایشی شده است.
بحث و نتیجه‌گیری: مطابق با یافته های این مطالعه، آموزش مهارت های زندگی (کنترل خشم، جرأت ورزی و  ارتباط مؤثر) بر افزایش سرسختی و راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان بی سرپرست مؤثر است. لذا به­ کارگیری این روش حمایتی، می‌تواند به عنوان یک روش مؤثر، به­ منظور افزایش سرسختی و راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان بی سرپرست باشد.
واژه‌های کلیدی: ارتباط مؤثر، جرأت ورزی، راهبردهای مقابله ای، سرسختی، کنترل خشم
متن کامل [PDF 516 kb]   (1060 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri K, mirzaian B, Fakhri M K. the effectiveness of life skills training (anger management, assertiveness and effective communication) on hardiness and Coping derelict Adolescent. JNIP. 2017; 1 (2) :55-62
URL: http://jnip.ir/article-1-95-fa.html

باقری خدیجه، میرزائیان بهرام، فخری محمد کاظم. اثربخشی آموزش مهارت های زندگی(کنترل خشم،جرأت ورزی و ارتباط مؤثر) بر سرسختی و راهبردهای مقابله ای نوجوانان بی سرپرست. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1396; 1 (2) :55-62

URL: http://jnip.ir/article-1-95-fa.html



دوره 1، شماره 2 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی Journal of Psychology New Ideas
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 34 queries by YEKTAWEB 3961