Fozooni F, JaberAnsari F. The Effectiveness of Teaching the Approach Based on Acceptance and Commitment on the Perception of Social Support and Emotional Intelligence of Fifth Grade Elementary School Teachers. JNIP 2023; 17 (21)
URL:
http://jnip.ir/article-1-963-fa.html
فزونی فرنوش، جابرانصاری فرزانه. اثربخشی آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ادراک حمایت اجتماعی و هوش هیجانی معلمان پایه پنجم مدارس ابتدایی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 17 (21)
URL: http://jnip.ir/article-1-963-fa.html
فارغالتحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، واحد مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
چکیده: (763 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ادراک حمایت اجتماعی و هوش هیجانی معلمان پایه پنجم مدارس ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان زن پایه پنجم مدارس ابتدایی منطقه 4 شهر تهران تشکل دادند که از بین آنها، 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه آزمایش (15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت و همکاران، 1988) و پرسشنامه هوش هیجانی (شوت، 1998) بودند. تجزیهوتحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر «ادراک حمایت اجتماعی» معلمان موثر است. همچنین نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر «هوش هیجانی» معلمان موثر است. بنابراین روش مداخلهای مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند ادراک حمایت اجتماعی و هوش هیجانی معلمان را بهبود دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/4/18 | ویرایش نهایی: 1402/4/19 | پذیرش: 1402/4/1 | انتشار: 1402/4/1