دوره 17، شماره 21 - ( 6-1402 )                   جلد 17 شماره 21 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani P, Moradi Abbasabadi F, Zarandi A. Prediction of Addiction Potential Based on Psychological Capital, Rumination and Mindfulness of Female Students of Varamin Islamic Azad University. JNIP 2023; 17 (21)
URL: http://jnip.ir/article-1-965-fa.html
قربانی پریسا، مرادی عباس آبادی فریبا، زرندی علیرضا. پیش‌بینی اعتیادپذیری بر اساس سرمایه روانشناختی، نشخوار فکری و ذهن‌آگاهی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 17 (21)

URL: http://jnip.ir/article-1-965-fa.html


دانشجوی ارشدگروه روانشناسی، واحد ورامین - پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران
چکیده:   (442 مشاهده)
این پژوهش با هدف پیش‌بینی اعتیادپذیری بر اساس سرمایه روانشناختی، نشخوار فکری و ذهن‌آگاهی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین انجام شد. پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین در سال تحصیلی 99-1398  نیمسال دوم تشکیل داد. از بین دانشجویان دختر با روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 200 نفر انتخاب و به پرسشنامه اعتیادپذیری (وید و بوچر، 1992)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007)، پرسشنامه نشخوار فکری (یوسفی و همکاران، 1388) و پرسشنامه ذهن‌آگاهی (بائر و همکاران، 2004) پاسخ دادند. داده‌های پژوهش با روش‌های آمار توصیفی، ماتریس ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری با SPSS نسخه 24 تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نمره کل سرمایه روانشناختی (56/0-=r و 002/0=p) و ابعاد آن با اعتیادپذیری رابطه معکوس و معناداری وجود دارد (05/0>P). این رابطه بین نمره کل نشخوار فکری (44/0=r و 002/0=p) و ابعاد آن با اعتیادپذیری، مثبت و معنادار و بین نمره کل ذهن‌آگاهی (62/0-=r و 001/0=p) و ابعاد آن با اعتیادپذیری، معکوس و معنادار بود (05/0>P). همچنین، رگرسیون چندمتغیره به روش ورود همزمان نشان داد که 44 درصد از واریانس اعتیادپذیری بر مبنای متغیرهای پیشبین (سرمایه روانشناخت، ذهن‌آگاهی و نشخوار فکری) قابل تبیین است. بنابراین می‌توان برای پیشگیری از اعتیاد در دانشجویان با شناخت عوامل روانشناختی مؤثر و تقویت ذهن‌آگاهی آسیب‌پذیری دانشجویان در این زمینه را کاهش داد.
 
متن کامل [PDF 323 kb]   (226 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/19 | ویرایش نهایی: 1402/4/22 | پذیرش: 1402/4/1 | انتشار: 1402/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb