دوره 7، شماره 11 - ( 11-1399 )                   جلد 7 شماره 11 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kafshbani Y, Toozandehjani H. The Effectiveness of Imagotherapy-Based Psychotherapy Skills Training on Anxiety Sensitivity and Perturbation Tolerance in Women Affected by Extramarital Relationships. JNIP 2021; 7 (11) :1-13
URL: http://jnip.ir/article-1-424-fa.html
کفشبانی یگانه، توزنده جانی حسن. اثربخشی آموزش مهارت‌های مبتنی بر رواندرمانی کوتاه مدت ایماگوتراپی بر حساسیت اضطرابی و تحمل آشفتگی زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 7 (11) :1-13

URL: http://jnip.ir/article-1-424-fa.html


استادیار روانشناسی ، گروه علوم روانشناسی ، دانشکده علوم انسانی ، واحد نیشابور ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور ، ایران
چکیده:   (1545 مشاهده)
این پژوهش از نوع پژوهش‌های نیمه تجربی (طرح پیش ­آزمون- پس­ آزمون با گروه کنترل نابرابر) بود که با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مبتنی بر روان درمانی کوتاه مدت ایماگوتراپی بر حساسیت اضطرابی و تحمل آشفتگی زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی مراجعه کننده به مطب‌های خصوصی روانپزشکی و کلینیک‌های خدمات روان‌شناسی در سطح شهر مشهد بود که از بین آن‌ها 30 نفر به صورت دردسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر)‌ و کنترل (15نفر)‌ جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس حساسیت اضطرابی تجدید نظر شده تیلور و کاکس 1995) و مقیاس تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر (2005) استفاده شد. پس از آن، گروه آزمایش آموزش مهارت‌های روان درمانی کوتاه‌مدت مبتنی بر ایماگوتراپی را طی 8 جلسه یک و نیم ساعته دریافت کرد. اما گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفت. در پایان دوره آموزش، مجدداً هر دو گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند. در پایان، نتایج با کمک آزمون تحلیل کواریانس یک و چند متغیره و بر اساس نرم افزار ‌SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش مهارت‌های مبتنی بر روان درمانی کوتاه مدت ایماگوتراپی بر حساسیت اضطرابی و تحمل آشفتگی زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی بود (05/0P<).
متن کامل [PDF 1035 kb]   (432 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/6 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb