کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری ( روانسنجی )، گروه روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی ، تهران،ایران
چکیده: (1667 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون آمادگی تحصیلی گام نخست در استان گیلان براساس نظریه سوال- پاسخ انجام گرفته است. بدین منظور از بین کلیه نوآموزان شرکت کننده در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال 93 – 1392 استان گیلان که این آزمون روی آنها انجام شده بود، یک نمونه 1500 نفری به صورت تصادفی انتخاب و دادههای حاصل از اجرای آزمون روی این گروه نمونه جمعآوری و جهت تجزیه و تحلیل آماری بر اساس نظریه سوال- پاسخ مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدا مفروضههای تک بعدی بودن و استقلال مکانی با استفاده از برنامه NOHARM مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاصله نشان از تک بعدی بودن آزمون و بالطبع استقلال مکانی آن داشت. سپس جهت برآورد بهترین مدل - داده آزمون براساس نظریه سوال- پاسخ و با استفاده از برنامه تحلیل آماریBILOG . MG ، تحلیلهای لازم روی دادهها انجام گرفت که در نهایت نتایج حاکی از آن بود که مدل دو پارامتری برازش بهتری با آزمون دارد. در ادامه پارامترهای سوال در مدل دو پارامتری (دشواری سوال و قدرت تشخیص) و همچنین پارامتر توانایی آزمودنیها استخراج و مشخص شد که میانگین ضریب دشواری سوالها برابر با 93/2- بوده و نشان از آسان بودن سوالات دارد . نمودار تابع آگاهی آزمون نیز حکایت از آن داشت که بیشترین آگاهی بخشی این آزمون در تواناییها، 3- است و این بدین معنی است که اکثر سوالات این آزمون برای افراد با توانایی پایین مناسب است. در بررسی کارکرد افتراقی سوالات براساس گروهبندیهای مختلف جنسیت، محل سکونت، داشتن سابقه مهد کودک و سن نوآموزان نیز تحلیلهای انجام گرفته با استفاده از برنامه تحلیل آماری BILOG . MG، نشان میدهد که این آزمون نسبت به این گروهبندیها دارای سوگیری بوده و این عوامل در پاسخگویی آزمودنیها به سوالات آزمون تاثیر قابل ملاحظهای دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/3/2 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10