دوره 16، شماره 20 - ( 3-1402 )                   جلد 16 شماره 20 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghbeli F, Arefi M. The Relationship between Parents' Parenting Style and Students' Creativity in Gifted Schools and Normal Schools. JNIP 2023; 16 (20)
URL: http://jnip.ir/article-1-927-fa.html
مقبلی فرزاد، عارفی مرضیه. رابطه سبک فرزندپروری والدین با خلاقیت دانش‌آموزان در مدارس استعدادهای درخشان و مدارس عادی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 16 (20)

URL: http://jnip.ir/article-1-927-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده:   (1185 مشاهده)
هدف: هدف اساسی از انتخاب موضوع و انجام تحقیق در زمینه خلاقیت دانش‌آموزان و نگرش‌های فرزند‌پروری والدین، دستیابی به نتایجی است که احتمالا حاکی از ارتباط برخی از عوامل بین آن‌هاست. برای انجام پژوهش از روش توصیفی (پیمایشی) استفاده شده است. نوع نگرش فرزندپروری والدین به عنوان متغییر مستقل و میزان خلاقیت دانش‌آموزان به عنوان متغییر وابسته در نظر گرفته شده است. به منظور آزمون فرضیه‌های تحقیق، اطلاعات مورد نیاز از طریق اجرای دو پرسشنامه (1- آزمون زمینه‌یابی مداد کاغذی چندجوابی سنجش خلاقیت 2- پرسشنامه زمینه‌یابی ارزشیابی نگرش والدین) جمع‌آوری شده است. روش‌کار: اجرای هر دو پرسشنامه درمدارس تیزهوشان به روش سرشماری ودرمدارس عادی به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انجام گرفته است. جامعه و نمونه‌آماری درمدارس استعدادهای درخشان 100 نفر پسر و 90 دختر (جمعا 190 نفر) و والدین آن‌ها تشکیل داده است و در مدارس عادی نیز100نفرپسر و 90 نفر دختر (جمعا190نفر) به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند، تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی با نرم افزار آماری16 SPSS صورت گرفته است . نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق حاکی است ضریب همبستگی بین شیوه‌های فرزندپروری والدین و رشد خلاقیت دانش‌آموزان مدارس عادی رابطه معنی‌داری وجود دارد. ، ضریب همبستگی بین شیوه‌های فرزند‌پروری والدین و رشد خلاقیت دانش‌آموزان استعدادهای درخشان رابطه معنی‌داری وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون Tمستقل نشان داد بین شیوههای فرزندپروری دانشآموزان مدارس عادی و استعدادهای درخشان تفاوت معنی داری وجود دارد.
 
متن کامل [PDF 566 kb]   (289 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/6 | ویرایش نهایی: 1402/3/6 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb