دوره 18، شماره 22 - ( 9-1402 )                   جلد 18 شماره 22 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahi M, Foroughi pordanjani B. The Mediating Role of Personality Traits in the Relationship between Parenting Styles and Academic Self-Handicapping. JNIP 2023; 18 (22)
URL: http://jnip.ir/article-1-990-fa.html
عبداللهی معصومه، فروغی پردنجانی بهروز. نقش واسطه‌ای ویژگی‌های شخصیتی در ارتباط سبک‌های فرزندپروری با خودناتوان‎سازی تحصیلی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 18 (22)

URL: http://jnip.ir/article-1-990-fa.html


دکترای روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق، یزد، ایران
چکیده:   (1442 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط سبک­‌های فرزندپروری و ویژگی­‌های شخصیتی با خودناتوان‌­سازی و نیز بررسی نقش میانجی ویژگی­‌های شخصیتی در تبیین ارتباط سبک­‌های فرزندپروری با خودناتوان­‌سازی در دانشجویان می­‌باشدمواد و روش‌ کار: جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه یزد در نیمسال اول سال­تحصیلی1401-1402است. که از بین آن‌ها با روش نمونه‌گیری سهمیه‌­ای، تعداد 243 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند و به مقیاس خودناتوان­سازی، سیاهه پنج عاملی شخصیت و مقیاس سنجش خانواده و زناشویی مدل مدور-ترکیبی (نسخه چهارم) پاسخ دادند. داده‌­های جمع­‌آوری شده با روش­‌های آماری ضریب همبستگی، تحلیل مسیر و تحلیل واریانس همزمان تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ویژگی‌­های شخصیتی در رابطه سبک­‌های فرزندپروری مدل مدور ترکیبی با خودناتوان­سازی نقش میانجی دارد. بحث و نتیجه‌گیری: خودناتوان­سازی نیاز به توجه تخصصی دارد. تعداد زیادی از دانشجویانی که مشکل تحصیلی دارند با دریافت خدمات تخصصی می‌­توانند از این مشکلات رهایی پیدا کنند.
 
متن کامل [PDF 1076 kb]   (372 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/13 | ویرایش نهایی: 1402/6/14 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb