Abdollahi M, Foroughi pordanjani B. The Mediating Role of Personality Traits in the Relationship between Parenting Styles and Academic Self-Handicapping. JNIP 2023; 18 (22)
URL:
http://jnip.ir/article-1-990-fa.html
عبداللهی معصومه، فروغی پردنجانی بهروز. نقش واسطهای ویژگیهای شخصیتی در ارتباط سبکهای فرزندپروری با خودناتوانسازی تحصیلی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 18 (22)
URL: http://jnip.ir/article-1-990-fa.html
دکترای روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق، یزد، ایران
چکیده: (1442 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط سبکهای فرزندپروری و ویژگیهای شخصیتی با خودناتوانسازی و نیز بررسی نقش میانجی ویژگیهای شخصیتی در تبیین ارتباط سبکهای فرزندپروری با خودناتوانسازی در دانشجویان میباشد. مواد و روش کار: جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه یزد در نیمسال اول سالتحصیلی1401-1402است. که از بین آنها با روش نمونهگیری سهمیهای، تعداد 243 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند و به مقیاس خودناتوانسازی، سیاهه پنج عاملی شخصیت و مقیاس سنجش خانواده و زناشویی مدل مدور-ترکیبی (نسخه چهارم) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با روشهای آماری ضریب همبستگی، تحلیل مسیر و تحلیل واریانس همزمان تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی در رابطه سبکهای فرزندپروری مدل مدور ترکیبی با خودناتوانسازی نقش میانجی دارد. بحث و نتیجهگیری: خودناتوانسازی نیاز به توجه تخصصی دارد. تعداد زیادی از دانشجویانی که مشکل تحصیلی دارند با دریافت خدمات تخصصی میتوانند از این مشکلات رهایی پیدا کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/13 | ویرایش نهایی: 1402/6/14 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10