دوره 1، شماره 3 - ( تابستان 1396 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 29-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

احمدی لادن، دشت بزرگی زهرا. رابطه علّی الگوهای ارتباطی خانواده با آمادگی برای اعتیاد با میانجیگری ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی و باز بودن نسبت به تجربه در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم دبیرستان های دولتی شهر اهواز. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1396; 1 (3) :12-29

URL: http://jnip.ir/article-1-103-fa.html


چکیده:   (6050 مشاهده)
پیش زمینه و هدف: دوره ی نوجوانی از مهمترین و حساس ترین سال­‌ها در زندگی هر شخص می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی بین الگوهای ارتباطی خانواده با آمادگی برای اعتیاد، با میانجیگری روان رنجورخویی و باز بودن نسبت به تجربه در دانش آموزان بود.
مواد و روش کار: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی تحلیل مسیر  می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل  ۲۷۷۶۷ نفر دانش آموزان دبیرستان های پسرانه دولتی شهر اهواز می باشد که در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ در مقطع متوسطه دوم به تحصیل اشتغال داشتند که از این تعداد نمونه ای معادل ۴۰۰ نفر به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای خوشه ای انتخاب شد.  ابزار استفاده شده در این پژوهش مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده، پرسشنامه شخصیتی نئو- فرم کوتاه و مقیاس ایرانی آمادگی برای اعتیاد زرگر بودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیر مستقیم از آزمون بوت استراپ در دستور کامپیوتری ماکرو پریچر و هیز استفاده شد.
یافته ها: بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی با داده ها برخوردار بود. به طور کلی نتایج نشان داد تمام مسیر های مستقیم به جز مسیر همنوایی به باز بودن نسبت به تجربه معنی دار شدند. مسیر های غیر مستقیم نیز به جز همنوایی از طریق باز بودن نسبت به تجربه با اعتیاد معنی دار بودند ( ۰/۰01>p).
بحث و نتیجه گیری: می توان گفت  از آنجا که، خانواده یکی از اساسی ترین عوامل ایجاد آمادگی برای اعتیاد در افراد می باشد، پیشنهاد می گردد، اقداماتی پیشگیرانه در چهارچوب آموزش خانواده، آموزش مهارت های زندگی، آموزش سبک های فرزند پروری و الگوهای ارتباطی در ابتدای تشکیل خانواده جهت زوجین برگزار گردد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/25 | ویرایش نهایی: 1396/4/24 | پذیرش: 1396/5/26 | انتشار: 1396/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb