دوره 18، شماره 22 - ( 9-1402 )                   جلد 18 شماره 22 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehnavi H, Rahmani Yousefi V, Neisi S. Investigation and Comparison of Social Intelligence and Emotional Intelligence in Bilingual and Monolingual Students of Shahre-Ahwaz. JNIP 2023; 18 (22) :1-14
URL: http://jnip.ir/article-1-1030-fa.html
دهنوی حدیث، رحمانی یوسفی وحیده، نیسی صفا. بررسی و مقایسه هوش‌اجتماعی و هوش‌هیجانی ‌در دانش‌آموزان دوزبانه و تک‌زبانه شهر اهواز. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 18 (22) :1-14

URL: http://jnip.ir/article-1-1030-fa.html


دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال
چکیده:   (555 مشاهده)
هدف: پژوهش‌حاضر به منظور ‌بررسی و مقایسه ‌هوش‌اجتماعی و هوش­هیجانی در دانش‌آموزان دوزبانه و تک‌زبانه ‌مقطع ابتدایی شهر اهواز انجام گردید. مواد و روش‌ها: جامعه ‌آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی‌ شهر ‌اهواز بود. و نمونه ‌پژوهش ‌شامل80 دانش‌آموز دختر و پسر (29دختر و 51پسر) که ‌به ‌روش ‌در‌دسترس ‌انتخاب‌ شدند. برای ‌جمع‌آوری ‌داده‌ها ‌از پرشنامه‌ هوش‌اجتماعی ‌سیلورا و همکاران(2001)، پرسشنامه ‌هوش‌هیجانی ‌شوت(MSEIS) استفاده ‌شد. داده‌ها با استفاده‌ از تحلیل ‌واریانس‌چند‌متغیری‌ مورد ‌بررسی ‌قرار ‌گرفتند. یافته‌ها: آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دو گروه، در هوش­هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین زیرمقیاس‌های آن(تنظیم هیجان، ارزیابی هیجان و بهره‌برداری از هیجان) نیز بین دو گروه دانش‌آموز یک­زبانه و دوزبانه تفاوت معناداری در سطح (05/0P ) وجود دارد. از لحاظ هوش­اجتماعی نتایج جدول 3 نشان داد بین دو گروه دانش‌آموز یک­زبانه و دوزبانه از لحاظ توانایی هوش­اجتماعی تفاوت معناداری وجود ‌ندارد. نتیجه‌گیری: نتایج ‌نشان ‌داد که ‌میانگین ‌نمره‌ کل ‌هوش‌‌هیجانی ‌در دانش‌آموزان ‌دوزبانه ‌در مقایسه ‌با ‌تک‌زبانه ‌بیشتر است. همچنین ‌در تمامی مولفه‌های ‌زیر مجموعه ‌هوش‌هیجانی‌کودکان ‌دوزبانه ‌از تک‌زبانه‌ بهترعمل ‌می‌کنند اما در‌خصوص ‌هوش‌اجتماعی ‌در بین‌ دانش‌آموزان ‌دوزبانه و‌تک‌زبانه تفاوت معناداری وجود ندارد.
 
متن کامل [PDF 547 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/29 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb