Dehnavi H, Rahmani Yousefi V, Neisi S. Investigation and Comparison of Social Intelligence and Emotional Intelligence in Bilingual and Monolingual Students of Shahre-Ahwaz. JNIP 2023; 18 (22) :1-14
URL:
http://jnip.ir/article-1-1030-fa.html
دهنوی حدیث، رحمانی یوسفی وحیده، نیسی صفا. بررسی و مقایسه هوشاجتماعی و هوشهیجانی در دانشآموزان دوزبانه و تکزبانه شهر اهواز. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 18 (22) :1-14
URL: http://jnip.ir/article-1-1030-fa.html
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال
چکیده: (555 مشاهده)
هدف: پژوهشحاضر به منظور بررسی و مقایسه هوشاجتماعی و هوشهیجانی در دانشآموزان دوزبانه و تکزبانه مقطع ابتدایی شهر اهواز انجام گردید. مواد و روشها: جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر اهواز بود. و نمونه پژوهش شامل80 دانشآموز دختر و پسر (29دختر و 51پسر) که به روش دردسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرشنامه هوشاجتماعی سیلورا و همکاران(2001)، پرسشنامه هوشهیجانی شوت(MSEIS) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانسچندمتغیری مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دو گروه، در هوشهیجانی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین زیرمقیاسهای آن(تنظیم هیجان، ارزیابی هیجان و بهرهبرداری از هیجان) نیز بین دو گروه دانشآموز یکزبانه و دوزبانه تفاوت معناداری در سطح (05/0≥P ) وجود دارد. از لحاظ هوشاجتماعی نتایج جدول 3 نشان داد بین دو گروه دانشآموز یکزبانه و دوزبانه از لحاظ توانایی هوشاجتماعی تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که میانگین نمره کل هوشهیجانی در دانشآموزان دوزبانه در مقایسه با تکزبانه بیشتر است. همچنین در تمامی مولفههای زیر مجموعه هوشهیجانیکودکان دوزبانه از تکزبانه بهترعمل میکنند اما درخصوص هوشاجتماعی در بین دانشآموزان دوزبانه وتکزبانه تفاوت معناداری وجود ندارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/9/29 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10