دوره 14، شماره 18 - ( 9-1401 )                   جلد 14 شماره 18 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli M. The Relationship between Emotional Regulation and Aggression in Students. JNIP 2022; 14 (18) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-1042-fa.html
توکلی مرضیه. رابطه ی تنظیم هیجانی با پرخاشگری در دانش آموزان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 14 (18) :1-10

URL: http://jnip.ir/article-1-1042-fa.html


دانشجوی برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدرودهن، رودهن، ایران
چکیده:   (146 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تنظیم هیجانی با پرخاشگری در نوجوانان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان شهر تهران در سال 1400 می‌باشد که با استفاده از جدول مورگان برای جامعه‌ی نامحدود، تعداد اعضای نمونه 384 نفر در نظر گرفته شده و به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. اطلاعات اصلی این پژوهش با استفاده از پرسشنامه تنظیم هیجانی گارنفسکی و همکاران (2001) و پرسشنامه‌ی پرخاشگری باس و پری (1992) بدست آمد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (شاخص‌های مرکزی، پراکندگی) و آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش از طریق آزمون همبستگی و رگرسیون، حاکی از آن بود که تنظیم هیجانی با پرخاشگری در نوجوانان رابطه دارد. همچنین نتایج نشان داد که عوامل سرزنش خود، نشخوار فکری، تلقی فاجعه‌آمیز، کم اهمیت‌شماری، پذیرش، تمرکز مثبت مجدد و ارزیابی مجدد برنامه‌ریزی (زیرمقیاس‌های تنظیم هیجانی) با پرخاشگری رابطه معنادار دارد و قادر به پیشبینی پرخاشگری می‌باشند.
 
متن کامل [PDF 318 kb]   (74 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/1 | ویرایش نهایی: 1402/11/1 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb