Yazdani M, Soltanifar A, Mohrari F, Raaie F, Jahanbakhsh F. Investigating the Effectiveness of Parenting Training based on Choice Theory on the Behavioral Problems of Children Aged 7-12 Years with Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Oppositional Defiant Disorder.. JNIP 2024; 21 (25) :1-13
URL:
http://jnip.ir/article-1-1150-fa.html
یزدانی مصطفی، سلطانی فر عاطفه، محرری فاطمه، رعایی فرزانه، جهانبخش فرزانه. بررسی اثربخشی آموزش فرزند پروری بر اساس تئوری انتخاب بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلابه اختلال بیش فعالی-کمتوجهی همراه با اختلال نافرمانی مقابلهجویانه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 21 (25) :1-13
URL: http://jnip.ir/article-1-1150-fa.html
استادیار روانشناسی، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده: (410 مشاهده)
هدف: یکی از حیطههای درمان در روانپزشکی و به خصوص روانپزشکی اطفال، درمان غیر دارویی است و تأثیر آموزش والدین در اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان بهعنوان یکی از درمانهای بسیار مؤثر در این حیطه میباشد. این مطالعه به بررسی اثربخشی آموزش فرزند پروری بر اساس تئوری انتخاب بر مشکلات رفتاری کودکان سنین7تا12سال مبتلابه اختلال بیش فعالی-کمتوجهی همراه با اختلال نافرمانی مقابله جویانه میپردازد. روش اجرا: از بین مراجعین سرپایی به درمانگاه و کلینیک ویژه بیمارستان روانپزشکی ابنسینای مشهد تعداد 32 کودک 7 تا12ساله که تشخیص اختلال بیش¬فعالی-کم¬توجهی همراه با اختلال نافرمانی مقابله¬جویانه بر اساس کرایتریای DSM-5 و مصاحبه روانپزشک کودک و نوجوان،دریافت نموده بودند وارد مطالعه شدند. ابزار این مطالعه و پژوهش شامل پرسشنامههای تواناییها و مشکلات (SDQ)، کانرز-فرم کوتاه والدین،SNAPV)) و مقیاسهای فرزند پروری آرنولد و افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) بودند. والدین این32 کودک بهطور تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیمشده و گروه مداخله، تحت آموزش فرزند پروری بر اساس تئوری انتخاب در پنج جلسه 90 دقیقهای و گروه شاهد تحت جلسات غیر ساختاریافته گروهی، قرار گرفتند. ارزیابی در بدو مطالعه، پایان جلسات و چهار هفته بعد انجام شد. دادهها با آمار توصیفی و آزمون T، مجذور کای، آزمون لوین و کولموگروف اسمیرنوف با کمک نرمافزار spss نسخه 25 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که نمرات گروه مداخله نسبت به شاهد در آزمونهای مقیاس فرزند پروری آرنولد، SDQ ،کانرز (به جز خرده مقیاسهای سایکوسوماتیک، اضطراب و مشکلات اجتماعی)، DASS-21 و SNAP-V معنیدار بود ((p<0.05. نتیجهگیری: فرزند پروری بر اساس تئوری انتخاب در والدین کودکان مبتلابه اختلال بیش فعالی-کمتوجهی همراه با اختلال نافرمانی مقابلهجویانه در کاهش افسردگی، اضطراب و استرس و کاهش مشکلات رفتاری و افزایش تواناییهای این کودکان بسیار مؤثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/4/23 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10