Ebrahimi Javidi F. The Effectiveness of Schema Therapy based on Mindfulness on Rumination and Mental Health of Mothers with Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. JNIP 2024; 21 (25) :1-14
URL:
http://jnip.ir/article-1-1162-fa.html
ابراهیمی جاویدی فاطمه. اثربخشی طرحواره درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشخوار فکری و سلامت روان مادران دارای فرزندان مبتلابه اختلال نقص توجه/بیش فعالی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 21 (25) :1-14
URL: http://jnip.ir/article-1-1162-fa.html
کارشناسی ارشد روانسنجی (سنجش و اندازه گیری)، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (162 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشخوار فکری و سلامت روان مادران دارای فرزندان مبتلابه اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دارای کودکان بیش فعالی-نقص توجه 3 تا 7 ساله شهر تهران در سال 1403 تشکیل دادند، که از بین آنها، 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طرحواره درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی 10 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. ابزارهای مورداستفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه نشخوار فکری (نولن هوکسما و مارو، 1991) و سلامت روان (گلدبرگ، 1972) استفاده شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. نتایج نشان داد که طرحواره درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی تأثیر معناداری بر کاهش نشخوار فکری در مادران دارای فرزندان مبتلابه اختلال نقص توجه/بیش فعالی داشته است. همچنین طرحواره درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی تأثیر معناداری بر سلامت روان و مؤلفههای آن (اضطراب و بیخوابی، نارساکنش وری اجتماعی، افسردگی و نشانههای جسمی) در مادران دارای فرزندان مبتلابه اختلال نقص توجه/بیش فعالی داشته است. بنابراین میتوان از آموزش برنامه طرحواره درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برای کاهش نشخوار فکری و افزایش سلامت روان مادران دارای فرزندان مبتلابه اختلال نقص توجه/بیش فعالی استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/5/31 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10