Mohaghegh1 T, Ahmadi S. The Role of Satisfaction and Failure of Basic Needs in Predicting Self-Determination and Psychological Distress of Female High School Students in District 13 of Tehran.. JNIP 2024; 21 (25) :1-16
URL:
http://jnip.ir/article-1-1179-fa.html
محقق ترانه، احمدی صدیقه. نقش ارضا و ناکامی نیازهای بنیادین در پیشبینی خود تعیین گری و پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 13 شهر تهران. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 21 (25) :1-16
URL: http://jnip.ir/article-1-1179-fa.html
استادیار، گروه آموزشی مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (35 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف اصلی از این پژوهش تعیین نقش ارضا و ناکامی نیازهای بنیادین در پیشبینی خود تعیین گری و پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 13 شهر تهران است. مواد و روشها: این پژوهش بر اساس هدف، از پژوهشهای کاربردی محسوب میشود و از حیث شیوه گردآوری دادهها، پژوهشی توصیفی پیمایشی از نوع تحلیل همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را 230 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 13 شهر تهران، مشغول به تحصیل در سال 1402، که بهطور تصادفی انتخابشدهاند، تشکیل میدهند.. برای جمعآوری دادهها، از روش میدانی به کمک پرسشنامه بر اساس مقیاسهای ارضای نیازهای بنیادین گنیه (2003)، پریشانی روانشناختی کسلر و همکاران (2002) و آزمون ارضای نیازهای اساسی خود تعیین گری گاردیا دسی و رایان (۲۰۰۰) استفاده شد. جهت آزمون فرضیههای پژوهش، آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون از نرمافزار SPSS23 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد ارضا و ناکامی نیازهای بنیادین با سطح معناداری (0.364) پریشانی روانشناختی نوجوانان را پیشبینی میکند. همچنین، ارضا و ناکامی نیازهای بنیادین با سطح معناداری (0.276) خود تعیین گری نوجوانان را پیشبینی میکند. بنابراین، اطمینان از اینکه نوجوانان بهدرستی حمایتشده و نیازهای بنیادین آنها رعایت شده است، میتواند به تقویت خود تعیین گری و رشد روانی سالم آنها کمک کند. نتیجهگیری: ارضای نیازهای نوجوانان شرایط لازم را برای رشد و بالندگی و بهزیستی شخص فراهم میآورد و زیربنای گسترده و وسیعی از رفتارها را تبیین میکند. مقیاس ارضا و ناکامی نیازهای بنیادین روانشناختی یک ابزار معتبر برای استفاده در جامعه ایران است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/7 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10