دوره 21، شماره 25 - ( 6-1403 )                   جلد 21 شماره 25 صفحات 29-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdoli A, Ahmadi S. OverParenting and Bio-Psycho-Social Health of Children. JNIP 2024; 21 (25) :1-29
URL: http://jnip.ir/article-1-1193-fa.html
عبدلی امیرحسین، احمدی صدیقه. فراوالدگری و سلامت زیستی-روان‌شناختی-اجتماعی کودکان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 21 (25) :1-29

URL: http://jnip.ir/article-1-1193-fa.html


استادیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (839 مشاهده)
فراوالدگری سبکی نابهنجار از فرزند پروری است که با درگیری بیش‌ازحد، کنترل افراطی و محافظت بیش‌ازحد توصیف می‌شود و هم‌راستا با مفهوم فرزند پروری هلیکوپتری است. بر اساس اینکه سبک‌های فرزند پروری نابهنجار مخاطراتی را برای سلامت کودکان ایجاد می‌نمایند و ازآنجایی‌که ادبیات پژوهشی غنی در مورد این مفهوم در کشور وجود نداشت هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیرات منفی فراوالدگری بر سلامت زیستی-روان‌شناختی-اجتماعی کودکان است. با توجه به کلمات کلیدی تخصصی در پایگاه‌های مختلف اطلاعاتی، شامل گوگل اسکالر، سیج، وایلی، اشپرینگر، پابمد، اسکوپوس، ساینس دایرکت، تیلور و فرانسیس بین سال‌های ۲٠٠۶ تا ۲٠۲۳، ۷۹۲ مقاله با در نظر گرفتن معیارهای ورود و ارزیابی کیفیت و با استفاده از الگوی پریزما (PRISMA) بررسی شدند و بر اساس ارزیابی کیفی نهایی، ۷۹ مقاله انتخاب شدند. نتایج یافته‌های پژوهش‌های مختلف تأثیرات منفی فراوالدگری را بر ابعاد زیستی (تغذیه نامناسب، عدم تعادل هورمونی، مشکلات خواب)، روان‌شناختی (اختلال در غذا خوردن، اضطراب و افسردگی، اختلالات مرتبط با آسیب و عوامل استرس‌زا، بازداری رفتاری، مشکلات رفتاری و هیجانی، مهارت‌های زندگی ضعیف، مشکلات درونی سازی و برونی‌سازی، بیش فعالی و تکانش گری، مشکلات تحصیلی، رفتارهای مخرب و پرخطر، پریشانی، خودارزیابی منفی، وسواس فکری-عملی) و اجتماعی (مهارت‌های اجتماعی ضعیف، کاهش سطح یادگیری و کسب ارزش‌های اجتماعی، کاهش شایستگی اجتماعی و ارتباط بیانی، کاهش استقلال) سلامت کودک تائید کردند. نتایج این مطالعه برای والدین، مدیران مدارس، مسئولین سلامت و بهداشت و همچنین سیاست‌گذاران آموزشی کشور قابل‌توجه خواهد بود.
 
متن کامل [PDF 1030 kb]   (340 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/19 | ویرایش نهایی: 1403/10/23 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb