دوره 22، شماره 26 - ( 9-1403 )                   جلد 22 شماره 26 صفحات 17-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi S, Hassan Begi N. Investigating the Mediating Role of Basic Psychological Needs in the Relationship Between Psychological Capital and Students' Academic Well-Being. JNIP 2024; 22 (26) :1-17
URL: http://jnip.ir/article-1-1277-fa.html
مرادی سپیده، حسن بگی نیکی. بررسی نقش واسطه‌ای نیازهای بنیادین روان‌شناختی در ارتباط بین سرمایه‌های روان‌شناختی و بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 22 (26) :1-17

URL: http://jnip.ir/article-1-1277-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌سنجی،گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران
چکیده:   (26 مشاهده)
هدف این مطالعه بررسی نقش واسطه­‌ای نیازهای بنیادین روان‌شناختی در ارتباط بین سرمایه‌­های روان‌شناختی و بهزیستی تحصیلی دانش­‌آموزان بود. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر روش‌­شناسی نیز توصیفی-هم­بستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه موردمطالعه را دانش‌­آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران تشکیل می­‌دادند که تعداد 330 نفر از آن‌ها به‌­روش در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌­ها از پرسشنامه‌­های بهزیستی تحصیلی تومینین-سوینی و همکاران (2012)؛ سرمایه روان‌شناختی لوتانز (2007) و نیازهای بنیادین روان‌شناختی دسی و رایان (2000) استفاده شد. داده‌­های گردآوری‌شده در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، معادلات ساختاری و بوت استرپینگ) به کمک­ نرم‌­افزارهای Spss-27 و Amos-24 مورد تفسیر قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که مدل مفهومی پژوهش از برازندگی مطلوبی برخوردار بوده و سرمایه­‌های روان‌شناختی و نیازهای بنیادین روان‌شناختی بر بهزیستی تحصیلی اثر مستقیم قابل‌توجهی دارند. هم­چنین سرمایه‌­های روان‌شناختی به‌صورت غیرمستقیم و از طریق میانجی‌­گری نیازهای بنیادین روان‌شناختی نیز بر بهزیستی تحصیلی دانش­‌آموزان اثرگذار هستند. با توجه به نتایج این پژوهش می­‌توان با برگزاری کارگاه­‌ها و کلاس­‌های آموزشی، نسبت به ارتقای سطح سرمایه‌­های روان‌شناختی و ارضای نیازهای اساسی دانش­‌آموزان اقدام نمود و از این طریق بر عملکرد و بهزیستی تحصیلی آن‌ها اثر گذاشت.
 
متن کامل [PDF 882 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/2/28 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb