Moradi S, Hassan Begi N. Investigating the Mediating Role of Basic Psychological Needs in the Relationship Between Psychological Capital and Students' Academic Well-Being. JNIP 2024; 22 (26) :1-17
URL:
http://jnip.ir/article-1-1277-fa.html
مرادی سپیده، حسن بگی نیکی. بررسی نقش واسطهای نیازهای بنیادین روانشناختی در ارتباط بین سرمایههای روانشناختی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 22 (26) :1-17
URL: http://jnip.ir/article-1-1277-fa.html
دانشجوی کارشناسی ارشد روانسنجی،گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران
چکیده: (26 مشاهده)
هدف این مطالعه بررسی نقش واسطهای نیازهای بنیادین روانشناختی در ارتباط بین سرمایههای روانشناختی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان بود. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر روششناسی نیز توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه موردمطالعه را دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران تشکیل میدادند که تعداد 330 نفر از آنها بهروش در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای بهزیستی تحصیلی تومینین-سوینی و همکاران (2012)؛ سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و نیازهای بنیادین روانشناختی دسی و رایان (2000) استفاده شد. دادههای گردآوریشده در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، معادلات ساختاری و بوت استرپینگ) به کمک نرمافزارهای Spss-27 و Amos-24 مورد تفسیر قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که مدل مفهومی پژوهش از برازندگی مطلوبی برخوردار بوده و سرمایههای روانشناختی و نیازهای بنیادین روانشناختی بر بهزیستی تحصیلی اثر مستقیم قابلتوجهی دارند. همچنین سرمایههای روانشناختی بهصورت غیرمستقیم و از طریق میانجیگری نیازهای بنیادین روانشناختی نیز بر بهزیستی تحصیلی دانشآموزان اثرگذار هستند. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان با برگزاری کارگاهها و کلاسهای آموزشی، نسبت به ارتقای سطح سرمایههای روانشناختی و ارضای نیازهای اساسی دانشآموزان اقدام نمود و از این طریق بر عملکرد و بهزیستی تحصیلی آنها اثر گذاشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/2/28 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10