Dehghani M, Banitaba S M. The Effect of Social Media Usage on Self-Concept and Mental Health of Students Majoring in Education at Tehran Azad Universities. JNIP 2025; 25 (29) :1-16
URL:
http://jnip.ir/article-1-1360-fa.html
دهقانی مریم، بنی طبا سید مصطفی. تاثیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی بر خودپنداره و سلامت روان جوانان منطقه 22 شهر تهران. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1404; 25 (29) :1-16
URL: http://jnip.ir/article-1-1360-fa.html
دانشکده علوم پایه، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران
چکیده: (6 مشاهده)
پژوهش به لحاظ نوع هدف، کاربردی؛ به لحاظ نوع داده، کمی؛ به لحاظ نوع طراحی (ماهیت)، توصیفی تحلیلی با رویکرد همبستگی؛ به لحاظ پارادایم، اثبات گرایی و به لحاظ زمان گرداوری داده¬ها، مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش شامل جوانان منطقه 22 شهر تهران که تعداد 291 نفر از طریق محاسبه حداقل حجم نمونه در مدلسازی معادلات ساختاری و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامههای استاندارد سلامت گلدبرگ و همکاران (1972)، میزان استفاده از شبکههای اجتماعی رسولآبادی (۱۳۹۴) و خودپنداره دولت آبادی (1386) بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها شامل دو بخش توصیف آماری داده¬ها برای توصیف ویژگی¬های جمعیت شناختی و توصیف متغیرها و همچنین بخش تحلیل آماری داده¬ها برای آزمون فرضیه¬های پژوهش (همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری) با نرم افزارهای Spss-V27 و SmartPls-V3.3 بود. نتایج نشان داد نتایج نشان داد که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی تأثیر منفی و معناداری بر خودپنداره و سلامت روان جوانان دارد. ضریب مسیر بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و خودپنداره برابر با -0.729 که نشاندهنده یک رابطه منفی قوی و معنادار است؛ به این معنا که با افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی، خودپنداره جوانان کاهش مییابد. همچنین، مسیر بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و سلامت روان با ضریب -0.762 که نشان میدهد استفاده افراطی از شبکههای اجتماعی سلامت روان جوانان را بهطور قابل توجهی کاهش میدهد. این یافتهها نشان میدهد که وابستگی به شبکههای اجتماعی میتواند موجب کاهش اعتماد به نفس، افزایش اضطراب و افسردگی و تضعیف رضایت از زندگی شود و ضرورت طراحی مداخلات آموزشی و روانشناختی برای مدیریت استفاده سالم از شبکههای اجتماعی را برجسته میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/4/3 | پذیرش: 1404/6/8 | انتشار: 1404/6/12