Torabi M, Jadidi M, Taghilou S. The Comparison of Mental Image of the Body, Cognitive Emotion Regulation and Coping Styles in Unmarried and Married Women. JNIP 2018; 2 (6) :1-10
URL:
http://jnip.ir/article-1-213-fa.html
ترابی مهین، جدیدی محسن، تقی لو صادق. مقایسه درک ریتم شنیداری و استرس والدگری در کودکان دختر و پسر دارای اختلالات یادگیری (دیکته و ریاضی). فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1397; 2 (6) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-213-fa.html
کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی غرب، تهران، ایران
چکیده: (2718 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه درک ریتم شنیداری و استرس والدگری در کودکان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری (دیکته و ریاضی) بود. بدین منظور نمونهای شامل 75 دختر و 75 پسر به همراه مادرانشان به روش نمونهگیری هدفمند از نوع در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از آزمون ادراک شنیداری تست وپمن و پرسشنامه استرس والدگری ابدین (1983) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تی نمونههای مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین ادراک ریتم شنیداری کودکان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد، به طوریکه کودکان دختر از میانگین بالاتر درک ریتم شنیداری نسبت به کودکان پسر برخوردار بودند. همچنین نتایج نشان داد بین استرس والدگری و مؤلفههای آن در مادران کودکان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد به نحویکه مادران دارای کودک دختر مبتلا به اختلال یادگیری از سطوح بالاتر استرس والدگری در همه مؤلفهها نسبت به مادران دارای کودک پسر برخوردار بودند. و به طور کلی یک رابطه دو طرفه بین استرس والدین و مشکلات رفتاری کودک برای مادران و پدران وجود دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/9/21 | پذیرش: 1398/9/21 | انتشار: 1398/9/21